Frankrijk Encore: Haute Seine - 27 juni t/m 4 juli 2022

28 juli 2022 - Beaulieu-sur-Loire, Frankrijk

Dag 91(52) – di 28 juni – Maison-Alford (sluis st Maurice) → Ablon-sur-Seine -15,88 km – 3 sluizen
Vandaag dag 91 van onze reis, de 52e vaardag. De grote sluis van St Maurice ligt er prachtig onderhouden en schoon bij. We kunnen ons vuilnis kwijt. Samen met beroeps erdoor. De laatste avalant: stroomafwaarts). Hierna geven we Parijs een kontje en varen zuidwaarts de Seine op, de hoek om bij Le Chinois heet dat  hier.

091 Brug brug brug richting Parijs091 De hoek om bij Le Chinois en de Seine op

Vandaar is het weer montant: stroomopwaarts. Maar van stroom is niet heel veel te merken. Vanaf hier heb je steeds 2 sluizen naast elkaar en ontstaat er direct kleine verwarring over links en rechts met de opgeroepen sluiswachter: rive droite is de rechteroever (stroomafwaarts gezien) en dus voor ons in dit geval links. Weer een woord geleerd. We vinden een mooie ligplaats na de 3e sluis van vandaag. Een prachtige lange graswal met bomen (dus schaduw!). Zeker een halve kilometer, maar ook hier kunnen we niet van het terrein af. Dus morgen weer verder, want G wil met Hilde in Parijs een espressootje gaan drinken. Zij moet volgend weekend aanmonsteren in Parijs, op de Feniks (fietsbateaux als kokkie voor 14 gasten.

Dag 92(53) – wo 29 juni – Ablon-sur-Seine → Boissise-le-Roi – 34 km, 2 sluizen
De rivier is breed, het landschap weids en vlakker. Aardig wat beroepsvaart, vooral bulkgoederen: zand, grind, puin, ijzer, schroot, afval. Soms wat containers met olieproducten. Hier en daar nog grote fabrieken onderweg maar langzaam neemt de beroepsvaart af en wordt de omgeving groener. Veel oude spitsen omgebouwd tot woning of een aanzet daartoe of gewoon neergelegd en weg laten roesten.

092 Ooit een mooi zwembadje 092 Graansilo's 092 Veel voormalige beroepsvaart

Dag 93 – do 30 juni
De hele dag regen, met bakken uit de hemel. De afspraak met Hilde is gelukt. Zo leuk! André blijft achter om op de boot te passen. G met 2 treinen naar Gare de Lyon en vlakbij een koffietentje ingedoken met Hilde en Xander.

093d Met Hilde en Xander in Parijs 093e Espressootje 093 1,5 m samenleving in Frankrijk

Dag 94 – vrijdag 1 juli
Heerlijk weer, zonnig en fris. Zwemmen, wassen, tuintje verzorgen. We doen grote boodschappen bij de Lidl. Helaas heeft de fietskar weer een lekke band. André gaat daarna nog naar een soort Alexandrium om een fietskarband te zoeken, want die is niet meer te repareren. Veel praatjes met mensen die langs slenteren met hun honden. De laatste vandaag was zo dronken dat we dachten dat hij van de kant zo ons gangboord in zou rollen. Als de sluisbediening stopt, slibt het hier dicht met enorme duwbakken en peniches. Tel er zo een stuk of zeven. Maar voor wij morgen wakker zijn, zijn ze allemaal verdwenen.

094 Aloetje van de Lidl, wachtend op Aukje 094 Het wordt druk: overnachting voor de sluis

Robin en Lombard zijn aan  het pakken en komen op de motor deze kant op. Tegen die tijd willen we aan het begin van Canal de Loing liggen met de spitsensluisjes. We besluiten toch nog een dagje te blijven, want we verwachten ze iets later en we liggen hier prima.
Dag 95 – zaterdag 2 juli
We liggen aan de rive gauche (linkeroever). G Met de fiets over la passerelle (voetgangersbrugbrug over de sluizen) naar de andere oever (rive droite) en daar de omgeving verkent. Krijg zin om weer te gaan varen! 's Middags een fietstocht naar Melun. A heeft vrij snel een lekke band. Helaas: de lijm in de reparatiekit is op. De noodreparatie houdt het. Op naar een brocante. Een running gag: ze gingen naar een brocante, maar die was er helemaal niet... Maar dit keer wel! En ook nog eenhele leuke. De DD heeft ons uitgenodigd voor een pallaver-borrel, maar waar hangen ze uit? Als we terugkomen uit Melun, ligt de DD al voor de Syrah.  Hun vrienden zijn in Evry van boord gegaan. We hebben elkaar een weekje niet gezien en dus een hoop te vertellen onder het genot van de inmiddels traditionele pastis. En daarna worden we verwend met een lekkere prachtige maaltijd.

095 Wel de kortste maar niet de snelste route uitgekozen095 Eindelijk weer eentje095 de passerelle over de Seine095 gevulde kogelcourgettes van Anneke

Dag 96(54) – zo 3 juli – Boissise-le-Roi  → Bois-le-Roi – 15,91 km, 2 sluizen
Ochtendroutine voor vertrek:
A staat als eerste op en zet koffie. G komt met moeite uit bed, Duko (Nederland in beweging), zwemmen, schroef/schroeven schoonmaken. Op de fiets naar de dichtstbijzijnde bakker voor een verse pain traditionel. André geeft de plantjes water, drukt het vetpotje bij de schroef aan, kort de touwtjes op, klepje van de uitlaat open, zwemtrapje binnenboord, fietsen aan boord. G bestelt zo nodig een sluis telefonisch, A start motor, zet de routetrackerapp aan, schip afduwen en daar gaan we.
De  DD blijft nog een dagje liggen. Wij zijn wel weer toe aan varen. En we hopen voor we van de Seine af gaan te kunnen tanken. Tot nu toe zijn alle voorzieningen verdwenen. Ook dat is vergane glorie. Vinden weer een mooi plekje na de sluis. Prachtige fietstocht door het bos van de koning naar zijn Château Fontainebleau. Het bos ligt vol met de meest bizarre keien. Schijnt een Boulder Walhallah te zijn. Die keien zijn gevormd doordat een zachtere zandsteenonderlaag eerder wegslijt dan de harde bovenlaag.

096 Woud van Fontainebleau (boulder Walhallah) 096  Château de Fontainebleau

Dag 97(55) – ma 4 juli - Bois-le-Roi → Saint-Mammès – 20,63 km, 1 sluis
We vinden eindelijk een tankstation voor gasoil (diesel). Voorlopig de laatste mogelijkheid op het water. We krijgen een verzakking van de prijs. En er valt niets te onderhandelen. En de bodem van de grote tank komt in zicht. Dan toch maar tanken, zij het iets minder. Aan de overkant van de rivier vinden we een betaalde ligplaats in de port de plaisance, in de volle zon. Uren later komt een aardige zeer warrige jonge capitainerie (havenmeester). We kunnen één nachtje blijven, want het is gereserveerd. Op dat moment komt de DD, die kan ook blijven. Morgen dus na de grote rivieren de smalle kanalen weer op. Op zoek naar een geschikte ligplaats bereikbaar op de motor, want Robin en Lombard komen eraan!

097 (55) Saint-Memmès 20220704_143131 097 Zelfgekweekte marjolein 097 Even oefenen op de namen van de broden