Engeland

10 oktober 2023 - Warten, Nederland

Dinsdag 10/10/2023
Na de lunch vertrokken uit Warten. Met wat vertraging bij R&L. Na het eten door naar HvH. Boot vertrekt 22 uur. Leuke cabin aan de buitenkant op deck 11.

Woensdag 11/10/2023
Aankomst 6 uur Harwich. 7 uur op pad. Koffie onderweg in Haverhill en wat ponden scoren. 10 uur bij de Lord Byron Inn. Veel te vroeg. Wel de auto geparkeerd en met de bus naar Cambridge. Gelijk een college in. Heel veel colleges. Doorgelopen tot de rivier. Lunch en weer terug langs nog meer colleges. Op het eind ook het Museum of Archaeology and Anthropology (gratis). Net na 15 uur terug bij de Lord Byron Inn, nog te vroeg. Biertje, eerste Guinness, bij de Green Man. Eindelijk inchecken. Ruime kamer. We eten bij de Lord Byron Inn, voldoende vega aanbod.

Donderdag 12/10/2023
Het ontbijt heeft ook een vega variant van het Full Engelse ontbijt. We stellen het vertrek uit want het regent. Tegen 10 uur vertrek. We proberen de motorway af te wisselen met binnendoor. Na een tankstop een bijna-botsing bij het oprijden van de weg, links rijden went nog niet. Koffie/lunch stop in Bicester, 14 uur bij ons appartement: 'Comfortable rooms in the house'. De schoonmaakdame komt er net aan en we krijgen alvast de sleutel en kunnen spullen in de kluis achterlaten. Met de bus de stad in. Oxford is groter dan Cambridge maar ook veel colleges. De sfeer is groter, drukker en moderner dan in Cambridge, hoewel de universiteit van Oxford traditioneler schijnt te schijn met meer rituelen. Petje gekocht bij M&S. Na het voorbijtrekken van een pro-Palestina-demonstratie gaan we naar ons appartement. Bij Tesco express in onze straat avondeten gescoord.

Vrijdag 13/10/2023
Op weg richting Bath stoppen we in Wantaga. G duikt de Second Hand Shops in en ik doe een rondje stad. Onze volgende stop is de Caen Hill Locks, een sluizentrap van 29 stuks.  Een wandeltochtje langs de sluizen, indrukwekkend! We komen net na 15 uur aan in The King Arms in Bradford-on-Avon, waar we inchecken en niet meer op pad gaan naar Bath: het regent en we zijn moe.

Zaterdag 14/10/2023
We hebben een lunchafspraak bij Jenina, Gareth, Phoebe en Eveline in Poole. Om toch nog wat van Bath te zien, rijden we er doorheen. Even stoppen, parkeren en rondwandelen lukt niet meer vandaag de dag. Engeland is een druk land geworden. In Poole worden we hartelijk ontvangen en getrakteerd op een uitgebreide lunch. Het is een fijn weerzien na 4 jaren (najaar 2019, Eveline was een baby). Ze zijn zes weken geleden naar deze woning verhuisd, dus er is nog veel in progress en we worden vol trots rondgeleid. Na de lunch een wandelingetje, het natuurgebied is vlakbij. De meiden op hun fiets. Daarna rijden we verder naar Weymouth, waar we inchecken bij B&B Redcliff aan de kust.  Zo'n heerlijk traditioneel Engels familiepension aan de kust. We kijken een deel van de eerste kwartfinale van de Rugby World Cup, gaan uit eten en kijken daarna de tweede.

Zondag 15/10/2023
G. gaat zo uit de kamer met zonsopgang zwemmen in de zee, alleen even de weg oversteken. Magisch. Na het ontbijt op pad. Eerst naar het Portland lighthouse. Op het hoogste punt van Portland heb je een fraai uitzicht over de baai. Het schiereiland wordt verbonden aan het vaste land door Chesil beach. We volgen daarna de kust naar het westen langs de Swannery in Abbotsbury, tevens het einde van Chesil Beach. De Swannery is het enige park waar een zwanenkolonie wordt gemanaged. Bezit van de koning. We gaan het park niet in (knobbelzwanen zien we genoeg), maar wel lekker lunchen in de tuin bij de entree. Door naar  Bridgeport en hetzelfde stuk weer terug. Prachtige uitzichten hier in Dorset. In Waymouth scoort G een fish en chips. Pfff, beetje veel. Engeland wint van Fiji. Eten bij de Indiër.

Maandag 16/10/2023
Na het zwemmen - dit keer wind en grijs - en het fantastische ontbijt (je mag werkelijk alles bestellen wat je wilt, wel opeten) op pad naar Johanna en Luna. Onderweg naar Durdle Door en Lullworth Cave. Prachtig!!  Luke is aan het werk. Het huis en de verbouwing bewondert, en wederom heerlijk geluncht, genoten van Luna met Blue Piggy (uit de Charity shop) en om 14 uur naar de ferry in Lymington. We steken het eiland dwars over via een floating bridge (pontje) en arriveren bij Grada en Patrick. Een hartelijk weerzien en kennismaking. Grada heeft een bami gemaakt. De nacht is slecht G wordt zieker (al 2 weken een soort bronchitis) en we verhuizen midden in de nacht naar een harder bed waardoor G. beter kan ademhalen.

Dinsdag 17/10/2023
G maakt met behulp van Patrick een afspraak met de huisarts, ze komt maar niet  over de bronchitis heen, en dan gaan we op pad. Via een uitzichtpunt Culver down met een Artillery Battery van begin vorige eeuw.  We lunchen bij de brouwerij Goddard. Even langs het oude huis van Patrick, waar zijn schoondochter nog woont. Om 16.20 melden we ons bij de huisarts: a crackle in lower lungs. Antibiotica halen we bij de Tesco. Alles gratis! Daarna naar de caravan van G&P om scones te eten en terug naar huis. Vroeg naar bed.

Woensdag 18/102023
Regen en wind. Wandelingetje naar de thrift shop in de buurt, tip van Jo. We gaan met zijn tweeën naar Osborne House, het zomerverblijf van Queen Victoria, rond 1850. Als we terug zijn gaat G naar bed, nog steeds ziek. Tegen zessen gaan we naar Jason en Debbie. Met zijn vieren in de Paus Mobiel II. Jozef, Caleb zijn er ook later komen de zwangere Sasha en Sham. Het is goed vol rond de tafel voor de Roast, supergezellig en lekker. Tegen elf uur terug en naar bed.

Donderdag 19/10/2023
G heeft eindelijk een goede nacht gehad. We doen een voor G nostalgisch toertje naar Ryde: Oxford house Barfield 10, Marina Avenue 19, winkels in High Street en Union Street en meer. Nog even kijken in de fietsenwinkel van Jason en Debbie. We rijden de prachtige pier met houten planken op en neer. Terug stappen we bij Patrick en Grada in de auto en toeren over het eiland. We eindigen bij Jevron en Kirsty,  waar de vleeseters een zalige lasagne en ik een veggie pizza voorgeschoteld krijgen. En ook hier een fijn weerzien, gastvrij en hartelijke ontvangst en een prachtig huis te bewonderen.

Vrijdag 20/10/2023
Vandaag  weer richting huis. De ferry van 11uur, oversteek dit keer Fishbourne-Porthmouth. We nemen de tijd om te lunchen, voor G de beste vis en chips ever in the Boathouse in Littlehampton. Gaan langs de Tesco om flink in te slaan en melden ons om16 uur bij de B&B in Shoreham-by-Sea. Onze gastheer en gastvrouw zijn net gearriveerd uit het buitenland met vertraging en we moeten nog even wachten voordat we gebruik kunnen maken van onze kamer. Perfect B&B. Om 18 uur een avondwandeling along the boardwalk langs de zee met zonsondergang en pizza en om 20 uur rugby. Halve finale Argentinië - Nieuw-Zeeland.

Zaterdag 21/10/2023
Het belooft een natte, winderige dag te worden. Onderweg gaan via de boulevard van Brighton met de beroemde afgebrande Westpier, een prachtig staketsel in de zee. Door naar Beachy Head met enig zicht (regen) op de Seven Sisters, prachtige kliffen. Op zoek naar een zwarte vuurtoren in Dungeness staan we ineens voor een kerncentrale, en een apocalyptisch landschap en idem bewoners, prachtig bevreemdend. De laatste thrift shops met leuke score. Even na tweeën melden we ons bij DFDS in Dover. Een dag te laat! G heeft een bijna perfecte reis georganiseerd. Na bijbetaling kunnen we toch mee, pfff. Vanaf Duinkerken is het nog drie uur naar Ali, waar een heerlijk koud biertje wacht.

Zondag 22/10/2023
Na de lunch het laatste stukje naar Warten Na ruim 1800 km weer thuis. Het was vooral fijn, heerlijk en gezellig om alle familie na 4 jaar eindelijk weer te zien.

1. Aukje:
    19 oktober 2023
    Dat Germienke weer een goede nacht heeft gehad is fijn om te horen:)
    Leuk verslag en mooie foto's. Zijn we toch een beetje mee op reis geweest;)
  2. Jeanette:
    24 oktober 2023
    Leuk verslag en foto's. Ziet eruit als een geweldige trip.
  3. Grada and Patrick:
    25 oktober 2023
    Leuk hoor, wat hebben jullie veel gedaan in een korte tijd, het was heel fijn om jullie te zien, en we hopen echt een keertje jullie kant op te kome.
  4. Marieke:
    26 oktober 2023
    Fijn verhaal en weer prachtige foto’s