Frankrijk Encore: Naar Huis! Rdam Haringvliet - Rdam Delfshaven - Warten ( 12 tm 21 mei 2023)

26 mei 2023 - Warten, Nederland

Dag 409 (169) Vrijdag  12 mei 2023 – Rdam (Haringvliet) → Rdam Delfshaven – 6,3 km, 1 sluis
Het vertrek uit het Haringvliet voelt echt als de thuisreis. Olga stapt aan boord voor de ultieme Rotterdamse ervaring en om half 11 varen we door de Oostbrug. De Boerengatbrug: daar kunnen we wel onderdoor volgens de brugwachter. We houden precies 3 cm over en gelukkig is er geen wilde watertaxi die net voorbij scheurt. De AIS valt uit, maar In de verte menen we de DD ook al te spotten uit de Leuvenhaven, dus we geven een poepie gas. Maar het was de DD niet, dus in de remmen en dobberen tot de Chinese boot bij de Parksluizen en daar komt de DD het bochtje om. Mooie intocht door Delfshaven, laatste keer met z’n tweeën in een sluis, nog wat bruggen (dat duurt wel even) en dan leggen we aan langszij de Schavuit. De oudste tjalk van Nederland uit 1883, met de lieve, aardige Arlette en Pierre uit Brussel. Toevallig komen de Schavuit en de Syrah van dezelfde werf (Bodewes in Martenshoek)maar dan 40 jaar na elkaar. DD gaat langszij de Stad Breda van Hamp en Judith. Olga blijft nog gezellig tot de middag. ’s Avonds palaveren en daarna uit eten met Ruud & Ann bij Le Souq, 12 meter lopen. Om nog even af te kicken van Frankrijk.

409 Delfshaven Middenkous 409 't Was gezellig! 409 Le Souq

Dag 410 – Zaterdag 13 mei 2023
We bezoeken de kunstexposities van onze buren: foto’s van weerspiegelingen in het water, op zee in het niets, abstracte kleurrijke schilderijtjes. Ik maak een begin met mijn kruidentuintje. André gaat naar de allerlaatste wedstrijd van RRC met Hamp zijn oude rugbymaat, ik doe nog een rondje kringloop in Schiedam en we ontmoeten elkaar bij Elvira, Tjeerd en Juna in Schiedam. Elvira heeft heerlijk gekookt, 3 gangen!

410 Aanleg nieuwe kruidentuin410 Met schemering op de fiets naar huis

Dag 411 – Zondag 14 mei 2023
Lekker uitslapen, het is tenslotte zondag en het is hier muisstil, ondanks de festival-activiteiten. Met de auto gaan we de allerlaatste retrospullen bij Jeanette ophalen. Aletta en Jason komen spontaan langs, we gaan nog even op de DD langs om afscheid te nemen. Thee-afspraak in Lage Zwaluwe bij collega Ina, om 2 tassen van vorig jaar uit de opslag op te halen. Gezellig in de grote tuin met bijna het  hele gezin. Met handenvol verse tuinkruiden weer naar huis. André brengt de auto naar Schiedam en ik kan nog net de DD uitzwaaien, die zojuist de haven uitvaart. We verhalen de Syrah langszij de Stad Breda. En gaan een wijntje drinken met Arlette en Pierre. En eind van de middag een biertje met Kees bij ’t Pakhuys. Het is 3 dagen stralend weer geweest: fris en zonnig.

411 Goedzooi411 DD vertrekt weer naar de Bierhaven411 Delfshaven

Dag 412 – Maandag 15 mei 2023
André gaat weer een dagje werken. Nog een keertje met Roelie afgesproken in de bieb van Schiedam. Zij heeft net een mooie fietstocht in Noord Italië gemaakt. Ik doe boodschappen bij mijn eigen oude AH en scoor wat bonbons bij de Bonte Koe. ’s Avonds komen de boekies nog een keer, helaas kan Annemarieke er niet bij zijn. Hilde is kort in Rotterdam tussen alle vaartochten door, dus dat komt mooi uit. Beide boeken waren de moeite waard. En weer kiezen we 2 boeken, we kunnen dus weer ’s niet kiezen. Ik ga de meiden nu een paar maanden niet zien.
Dag 413 – Dinsdag 16 mei 2023
Anneke heeft eindelijk haar eerste staaroperatie achter de rug. En alles is goed gegaan. Nog één rondje in Schiedam: mijn oude fossiele mobiel krijgt een nieuwe accu en kan zo weer een paar jaar mee, ik koop bijna een grote visdekschaal bij de kringloop. Maar ja, wat moet je ermee? Ik spreek af met André in zijn lunchpauze bij Bram Ladage op de koemarkt . Eind van de dag nog een palaverborrel met Judith en Hamp. Nou, de tocht down memory lane de afgelopen 5 weken is intensief geweest en voltooid.

413  Bay vis, bijna gekocht!413 In Andre's lunchpauze bij Bram413 Voorhaven bij nacht

Dag 414 (170) Woensdag 17 mei 2023 – Rdam Delfshaven → Voorschoten Vlietwijk – 33,8 km, 1 sluis
Aletta en Jason varen een stukje mee. Een jaar geleden hebben ze ons ook uitgeleide gedaan uit Rotterdam, maar dan naar het Zuiden. Het wachten is op de ruil van de matrassen. Bruggen bestellen en dan kunnen we weg, weg uit Rotterdam en het voelt nu echt naar huis. Ruud komt ons uitzwaaien en besluit een stukkie mee te varen. Achteruit door de eerste  brug, 100 m verder bij de tweede, de VOC-brug, stranden we al. Een deel van de brug wil niet omhoog. Wachten op de monteurs. Franse toestanden, hoewel de VNF sneller was. Maar 1 ½ uur later zijn we er door. Ruud gooien we van boord na de Lage Erfbrug op de Aelbrechtskade. Was gezellig, bedankt dat je ons uitgeleide hebt gedaan, doeiiii! Wij kachelen verder door Overschie, Delft, Rijswijk. In de sluis van Leidschendam stappen Jason en Aletta van boord. Wij varen verder tot Voorschoten Vlietwijk, waar we de eerste aanlegmogelijkheid vinden. Niet slecht. ’s Avonds “de hond uitlaten”.

414 De VOC brug doet het niet. Franse toestanden 414 Ruud wordt afgezet op de Aelbrechtskade 414 Doeiiiiiiii

414 Brutalist gebouw 80's Plaspoelpolder414 Sluis Leidschendam

Dag 415 (171) Donderdag 18 mei 2023 – Voorschoten→ Oude Meer (Schiphol) – 27,5 km
Om 9 uur worden de bruggen weer bediend en dat is dus onze vertrektijd. Via de Kaag naar de Haarlemmermeervaart. Het is Hemelvaart en behoorlijk druk op het water. Toch maar niet helemaal door Amsterdam. Net na een landingsbaan vinden we een lange steiger waar we niet van boord kunnen. We stoppen ermee, net als de BZN (boot zonder naam) uit Volendam. Aardige mensen, maar na een kwartiertje boten- en motorenpraat zoomen we uit en haken we af. Vreemd, ondanks dat we onder de rook van Schiphol liggen en de vliegtuigen zien landen, horen we ze nauwelijks.

416 Ingang Kattensloot 416 liggende silo's begin IJ414 (170) Vlietwijk

Dag 416 (172) Vrijdag 19 mei 2023 – Amsterdam Schiphol → Stavoren - 88,5 km, 4 sluizen
In kleine kolonne een vlotte doorvaart door Amsterdam, de Kostverloren Vaart, 11 bruggen, met de BZN tot op het IJ. Volgens een bord op de sluis voor Amsterdam hebben we een vignet nodig, te bestellen via internet. Er wordt dan een chip thuis gestuurd die je bij je moet hebben. Dat gaat dus niet lukken. We varen door zonder, we zien wel. Even zwaaien naar de plek van Gerard en Heleen in Schellingwoude (zijn inmiddels Rotterdammers geworden ha ha) en dan door naar Enkhuizen. Het is NNO wind en nu nog maar 2, maar hij gaat ruimen en wordt 4/5. Vlak voor Enkhuizen missen we net Jeff en Hester met hun Schouw, wat wel erg toevallig is. We worden gespot, wij zien hen niet. We varen door want er wordt morgen flink meer wind verwacht, nu is het goed te doen met prachtig weer en pal tegenwind.  Om 7 uur leggen we aan na de sluis van Stavoren – de allerlaatste sluis !!!!! - op een mooie plek aan de kade. Na het eten toch maar ff checken, lijkt bij de jachthaven te horen. Omdat we 44 euro toch wel zonde vinden, verleggen we het schip 30 meter naar 2 binnenvaartpalen. Ja, we blijven Hollanders.

416 Het paard van Marken 416 (172) Stavoren

Dag 417 (173) Zaterdag 20 mei 2023 – Stavoren → Sneekermeer – 31,8 km
Vanaf 7 uur (of eerder)  komen de roeiboten van de elfstedenroeimarathon voorbij. De laatste (94 totaal) bijna 5 uur later, die gaan de finish niet halen. En het is druk, druk, druk op het water. We scharrelen rustig verder tussen de zeilbootjes, roeibootjes, sloepen, kano’s. We zien meer bootjes in Friesland op één dag dan in Frankrijk in één jaar. Vandaag willen we een heel klein stukje varen na de lange dag van gisteren en morgen uitgerust thuiskomen. Bij de  Aldhôf is geen plek meer, maar in de luwte van een eiland in het Jouster Feartsje is nog precies één plekje voor ons vrij.

417 Roeiers (94 bootjes doen mee) 417 (173) Sneekermeer 417 Laatste Palaver onderweg

Dag 418 (174) Zondag 21 mei 2023 – Sneek → Warten – 20,7 km
Door de Jouster Feartsje over het Snitsemar en dan schuiven we het PM kanaal weer op. Onze laatste dag. We worden een beetje stil. Het is zo snel gegaan en tegelijk heeft het eindeloos geduurd. 14 maanden. Reigers, ooievaars, de geur van koeienstront, het maaien van de eerste snede is al gebeurd. En daar zijn ook de zeearenden! Als we BB uitgaan bij Warten, gaan onze harten toch wat sneller kloppen en met getoeter komen we om 12 uur onder de Rogslootbrug door. Een warm welkom van bijna alle buren en prachtige tekeningen van de buurmeisjes. We zijn weer thuis.
Tot onze grote verrassing stappen een half uurtje later Aukje, Peter en Jeanette aan boord om onze thuiskomst te vieren. Emmen voelt ineens zo dichtbij, dat even langsgaan weer kan. We sluiten de dag af met een laatste Pastispalaver (plus een heleboel andere flessen en hapjes) met Janine, Freek, Marijke, Willemijn, Niek & Dioni, Feite & Anja. Lekker aan de biertafel in onze eigen tuin. Het is mooi geweest.

418 Ons jaar varen in vlaggen 418 De Antjes

418 Mooie welkom Thuis tekeningen van Marijke en Willemijn 418 Surprise: De Melissen heten ons welkom thuis

Dagen totaal:      428
Fiets km G:          3730
Hardloop km A:  708

1. Ruud:
    26 mei 2023
    Zeker, het is mooi geweest en in iets verkorte vorm voor de DD voor herhaling vatbaar.
    Welkom thuis!! ❤️🎶🐕🎹
  2. Germienke & André:
    26 mei 2023
    Dank. Ja, in Nederland is het ook prachtig!! Jullie bedankt voor een mooi jaar, met alles erop en eraan. xx