Frankrijk Encore: Stampersplaat, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland - 3 t/m 12 april 2023

24 april 2023 - Rotterdam, Nederland

Dag 370 (164) Maandag 3 april 2023 – Stampersplaat → De Heen – 27,6 km, 2 sluizen
We moeten vandaag door de sluis bij Bru, want vanaf morgen gaat  hij een paar dagen dicht vanwege onderhoud. Dag zonnig Grevelingen! Ik word altijd een beetje weemoedig als we hier wegvaren. Maar dit keer verlangen we beiden naar iets, opwinding, familie, vrienden, mensen, sport, klussen, werk, musea, ja zelfs in een auto zitten. We zijn na een jaar echt wel uitgeluierd. Zelfs André, en die is echt heel bekwaam in luieren. Ik heb vaak een klein kikkertje in mijn bil, André heeft daar geen last van. Dus met een tussenstop in Hellevoetsluis (zodat we langzaam aan de drukte kunnen wennen) op naar Rotterdam. Nog even de laatste mosselvangst goed poetsen met het zoute water. Na de lunch vertrekken we. Door de wind uit het oosten, lopen de golven op en buist onze schuit een hoop zout water. Op het Volkerak steken we 2 drukke vaarwegen over en leggen aan op onze prachtige plek bij de Heen.

370 Steeds meer windmolens bij de Krammersluis 370 Vanaf de sluis bij de Heen370  Bunker met uitkijktoren.

371 Dinsdag 4 april 2023
Rondje op de fiets naar Steenbergen, mooi hoor, grotendeels langs het water. Rommelen en lunch. Bezoekje aan de plek waar ooit Fort Henricus heeft gestaan.

371 Fort Henricus

Dag 372 (165) Woensdag 5 april 2023 – De Heen → Tiengemeten – 23,6 km, 1 sluis
Aanleggen bij de Volkeraksluis is helaas niet meer mogelijk, alle steigers zijn afgesloten met hekken. Dus het wordt voor anker bij Tiengemeten. Daardoor kan Robin niet langs komen, jammer. Volgende keer beter. Wel leuk weer eens voor anker. We gaan op onze sputpaal, want  het is heel rustig weer. Er is wel wat tij dus wat extra ruimte in de kabel zodat we mee kunnen bewegen. Ik krijg een RSI duim. Maar mijn verzwikte enkel uit Middelburg gaat de goede kant op. PHPD.

372 Mooi wakker worden372 (165) Tiengemeten

Dag 373 (166) Donderdag 6 april 2023 – Tiengemeten → Hellevoetsluis – 15,9 km
We vertrekken op ons gemakkie en leggen voor de lunch aan in de Koopvaardijhaven aan de chartersteiger. Bent u plezier of charter? We zijn geen pleziervaart. Tja, dan bent u charter. Scheelt de helft, en dat is fijn als  je een weekje gaat liggen. André gaat naar het afscheid van een pensionado bij de DCMR, ik ga rommelen bij Marieke en daarna gaan we tussen de koeienhuiden vleeseten bij de Argentijn om de hoek. Als de kat van huis is…….

373 (166) Hellevoetsluis 374 De Ootjes komen gezellig langs met lunch en avondeten378 lief hè, gerommeld bij Marieke

Dag 374 Vrijdag 7 april 2023
Inkopen voor de rijsttafel van zondag. Marieke komt nog wat spullen brengen. De Vrijheid uit Schiedam met Bas en Andrea legt ook aan. Rond de lunch komen de Ootjes: o, wat fijn ze weer live te zien. Gezellig kletsen, wandelen en Christine en Line blijven ook nog eten: vieze witlofnotentaart en veel groente. Even goedmaken van gisteren, ha ha.Dag 375 Zaterdag 8 april 2023
Stad Breda met Hamp en Judith en de Spes uit Rotterdam arriveren ook voor het komende Paasweekend. Voelt nu echt als terug in Nederland. André loopt weer eens een rondje, is zwaar in training voor de ¼ marathon. Ik ga kokkerellen voor de verjaardag van Marieke, Robin komt studeren, André gaat Marieke helpen met gereedschap etc. uitzoeken. Ik ga met Marieke nog naar een leuke kringloop, maar de schuur is al dicht.
Dag 376 Zondag 9 april 2023
André gaat de tassen met gereedschap verder uitzoeken in het vooronder, ik maak het eten af. Spontaan bezoekje bij Joop & Louise, wat uitmond in een eetafspraak voor morgen a/b van de Syrah. Ook al jaren  niet gezien, maar we pakken de draad zo weer op. Gek hoor, die 2 jaar corona en  daarna 1 jaar weg. Daarna met alle pannetjes in de fietskar naar Marieke. Eerste verjaardag zonder Ruud, ik mis hem wel hoor. Kon zo smikkelen van Indisch eten.

377 Bloemetjes van Chris doen het goed376 Marieke is jarig377 Mooi wijntje van Joop en Louise. Let op de naam!

Dag 377 Maandag 10 april 2023 (2e paasdag)
De haven loopt weer leeg, alle Rotterdammers vertrekken. Tijdens de verjaardagslunch bij Marieke weer heel veel oude bekenden, ook jáaaaaren niet gezien. ’s Avonds heel gezellig bijgepraat met Joop en Louise en ondertussen de restjes Indonesisch opgegeten.
Dag 378 Dinsdag 11 april 2023
Regel- en poetsdag: de kachelpijp, reisjes geboekt, werf gebeld voor een weekje later, water getankt. Morgen vertrekken we richting Rotterdam. Marieke komt na het eten nog even afscheid nemen. Fijn hoor, om elkaar zoveel te kunnen zien de afgelopen 5 weken.

377 Stad Breda vertrekt weer naar Rotterdam378 Schoorsteenvegen. Net op tijd....

Dag 379 (167) Woensdag 12 april 2023 – Hellevoetsluis → Oud-Beijerland - 22,9 km
Vette wind, stroompje mee op het spui. Dus we varen de steiger bij Oud-Beijerland voorbij en zwaaien, zodat we tegenstrooms kunnen aanleggen. Mooie steiger, maar wel prijzig: 45 euro. Maar ach, prima voor 1 nachtje. Een kleine sentimentele toer door Oud-Beijerland: we gaan bij mijn oude school langs, daarna bij Anita in haar mooie nieuwe huis. En komen daar weer een bekende van een bekende tegen, kleine wereld. We sluiten af met een heerlijke maaltijd in het oude postkantoor. We zijn bijna in Rotterdam. We hebben er zin in. Een jaar geleden 15 april zijn we vanuit Rotterddam vertrokken richting Frankrijk.

379 Vertrek uit Hellevoetsluis379 Oude school Germienke RSG Oud-Beijerland379 De pendule  is terecht!