Frankrijk Encore: De Heen, Springersdiep, Middelburg, Zandkreeksluis - 5 maart tot 18 maart 2023

2 april 2023 - Rotterdam, Nederland

Dag 341 (153) Zondag 5 maart’23 – De Heen → Springersdiep – 34,4 km, 2 sluizen
Via de Krammersluizen komen we op zout water, sluis bij Bru (Bruinisse) en dan zijn we weer – zucht – op ons geliefde Grevelingenmeer. https://www.youtube.com/watch?v=_tervjiThFU
Dik 4 uur onderweg geweest. We zijn alleen op het water. We leggen aan bij Springersdiep. Alles is nog op slot, inclusief de vuilcontainers. Een ontmoeting met Marieke lukt nog net niet. We gaan uit eten bij het Gorsje, gezellig, rustig en met uitzicht op onze eigen Noordzee.

341 (153) Springersdiep 342 Mooie plek voor  stammetjes zagen en hakken 343 Afscheid van Ruud van der Kind bij Zoet of Zout

Maandag 6 maart & Dinsdag 7 maart
Ontzettend fijn dat ik mijn goede vriendin Marieke weer in levende lijve zie. Deze dagen staan in het teken van het afscheid van haar man Ruud van der Kind, die veel te vroeg het leven heeft moeten verlaten. Hij zat nog zo vol plannen. Vivera senza rimpianti was zijn lijfspreuk, geloof in de goedheid van de mens zijn overtuiging, zijn kompas gericht op een menswaardig bestaan voor iedereen onder de zon. Dat gaan we meenemen. Dinsdag een mooie uitvaart in Zoet of Zout, druk bezocht met mooie, lieve speeches en uitzicht op het Haringvliet. Ik blijf aansluitend een nachtje slapen bij Marieke.

Dag 344 (154) Woensdag 8 maart’23 – Springersdiep → Bruinisse – 20 km, geen sluis
Rond het middaguur stopt de regen en natte sneeuw en stap ik weer op de fiets van Hellevoetsluis naar Springersdiep. ’s Middags vertrekken we naar Bruinisse. Er staat een pittig windje. We mogen van de sluiswachter van Bru na verzoek toch aan Grevelingenzijde overnachten met de kop op het eind van de steiger en kont de palen. Daar is het net iets beschutter en geen tij.

344 (154) Bruinisse

Dag 345 (155) Donderdag 9 maart 2023 -Bruinisse → Arneplaat – 40,6 km, 2 sluizen
Het is eindelijk gelukt! Sinds 1995 willen we al een keertje doorsteken naar het Veerse meer, maar we konden nooit wegkomen van de Grevelingen. We zijn het enige varende schip, maar gezien de bebouwing en volle jachthavens willen we hier in de zomer ook niet zijn. Brrr. Nu is het hele meer van ons en we leggen aan achter een piepklein eilandje Arneplaat hopelijk enigszins beschut voor de storm van morgen. In 5 minuten lopen we het eilandje rond. Een Nijlgans met jongen wordt opgeschrikt en één pul is te laat en wordt opgepeuzeld door een meeuw. Nou hou ik niet erg van Nijlgansen, maar dit was nou ook weer niet de bedoeling. ’s Avonds eten we bloemkoolsteak geïnspireerd op het diner in het Gorsje van afgelopen maandag.

345 Oosterschelde  345 (155) Arneplaat 345 Sleedoorn- Prunus Spinoza staat in bloei op de Arneplaat

Dag 346 Vrijdag 10 maart 2023
Een dagje administratie en bellen: ligplaats regelen in Rotterdam, André meldt zich aan voor de kwart-marathon, kaartjes schrijven, agenda bijwerken, blog, foto’s.  ’s Middags gaat het echt hard waaien uit het Noorden, André bindt alles extra goed vast en laat zelfs het mastje zakken. Flinke koppen op de golven. We liggen aardig beschut achter het eiland en het dammetje. Heel even is het 7. De wind slaat ook het vuur in de houtkachel dood, gelukkig worden we gewaarschuwd door het rookalarm.

Dag 347 (156) Zaterdag 11 maart 2023 – Arneplaat → Middelburg – 10,8 km, 1 sluis
We dumpen al ons vuil in  onze privécontainer op ons privéeiland. Varen gaat voorspoedig. Via het snoezige Veere  met een prachtig oud sluisje varen we het kanaal op naar Middelburg. Leggen zoals afgesproken met de havenmeester voor de Madeleine aan en prikken in bij walstroom. Alles werkt, alles gratis, topplek midden in Middelburg. Bunkerboot (Zeelands vlaggetje, schakelaartjes, nieuw toplicht) en ook leuke scores bij diverse kringloopwinkels. ’s Avonds nasi rames met veel vegan-opties bij Warung Senang op loopafstand.

347 Windstil 347 Aanleggen in het sluisje bij Veere 347 (156) Middelburg

Dag 348, Zondag 12 maart 2023
Na een ochtendje ruig huishouden (gisteren overgeslagen) rondje op de fiets eerst tegen de harde wind in via Souburg naar Vlissingen. We bekijken de carrouselplek waar we nog niet mochten liggen. En daar waait mijn fiets om tegen mijn knie, hoppa, blauwe knie. De wind waait ook door ons hoofd wat maakt dat we wat lopen te bakkeleien. Via de boulevard van Vlissingen, waar het ondanks het stormachtige weer best druk is, naar de strandtent Kaapduin voor een welverdiende stop. Windje mee via Koudekerke naar Middelburg.

347 Veel mooie gedichten op de muren in Middelburg 348 Kaapduin

Dag 349, Maandag 13 maart 2023
André duikt de machinekamer in om nog meer aluminiumplaatjes schoon te slijpen, ik zit tot 12 uur in mijn pyjama te plannen en regelen. Daarna in de storm op de fiets naar een zorgboerderij voorzalige kaas, boodschappen in het centrum. André gaat hardlopen in training voor de ¼ marathon.  Van en aan boord zonder hulp is wel een dingetje met die harde wind (7) en ik moet in een ijssalon wachten tot André terug is, heel vervelend hihi. En zo komen we met gemak weer een dag door.

349 Middelburg muurschilderij 350 Welkomstcadeautje Havenmeester Middelburg

Dag 350, Dinsdag 14 maart 2023
Rondje kringloop naar Grijpskerke en Serooskerke per fiets. Om de verjaardag van Remco te vieren gaan we uit eten (elk excuus is een goed excuus) en we pikken een bioskoopje. Zware film: Saint Omer. Wel genieten dat alles zo binnen handbereik is. BBB haalt een monsteroverwinning bij de verkiezingen, de enige keer dat we niet konden stemmen.

350 Tussen Lady Madeleine en Amalucia

Dag 351, woensdag 15 maart 2023
’s Morgens boeken weggebracht naar de passage, en toch weer boeken gekocht, tja… Door de stad gezworven, op straat nog mijn oude sprookjesboek gekocht, 1 euro door de brievenbus. André gaat weer hardlopen, oefenen voor de ¼ marathon. Fietstochtje naar popperig Veere.
Dag 352, donderdag 16 maart 2023
Nog even beetje huishouden en een run naar de bakker en slager. Tegen 12 uur komt George Marieke afzetten en blijft George gezellig lunchen. ’s Avonds nog een keer naar de bioscoop: Fabelmans.
Dag 353, vrijdag 17 maart 2023
Met Marieke nog een keer naar de kaasboerderij, daarna het chocolade museum. Aanrader, lekker alles proeven. Wat een hoop verschillende smaken! Nog een keer naar Warung Senang. Op de terugweg door mijn enkel gezwikt.

353 Chocolademuseum, hele aardige meneer Wonka 353 Warung Senang

Dag 354 (157), Zaterdag 18 maart 2023 - Middelburg → Zandkreeksluis, 25 km, 1 sluis
We starten bij de bunkerboot. Aftanken met diesel en water. En de schakelaartjes zijn net binnen. Alles gelukt. Een lange lunchstop bij Arneplaat, waar we onze vuilnis achterlaten in de container. Einde van de dag leggen we aan in de buurt van de Zandkreeksluis. We kunnen niet van boord, maar dat is helemaal niet erg. Spelletjes, Spaghetti, lezen, nieuwe Deense serie.

354 Kniffel extreme, leuk!! 354 (157) Zandkreeksluis