Varen Voorjaar 2024

9 mei 2024 - Warten, Nederland

Dag 1 (vd 1)- Dinsdag 30 april 2024
Om 13 uur gaan de trossen los. Om in te komen een stukje PM kanaal en op het Sneekermeer bakboord uit richting Langweer. Via de Skarster Rien komen we op het Tjeukermeer. We leggen aan in alle eenzaamheid aan een eilandje. Uitzicht op werkzaamheden: er wordt een strandje aangelegd. Een hondenbezitter weet ons te vertellen dat hij verwacht dat het in een paar jaar weggeblazen is door de wind die hier altijd waait. Het eilandje zelf is volledig overgenomen door de reuzenbalsemien.

Ligplaats 1Tjeukermeer  Strandje in de maak   Het hele eiland overwoekerd met de Reuzenbalsemien

Dag 2 (vd 2) - Woensdag 1 mei 2024
Na een kort ochtendje werken vertrekken we rond 11 uur. Bij de sluis van Lemmer moeten we een rondje wachten maar dan zitten we op het IJsselmeer. Na een uurtje neemt de wind en de golfslag uit het noordwesten toe terwijl windmolens naar het oosten staan. Apart. Niet op gerekend. Na één keer opsteken en fors rollen bij het veranderen van koers, besluiten we met de wind en de golven in de rug het Ketelmeer op te gaan. Een stuk rustiger varen. Bij het Keteldiep leggen we aan bij een eilandje dat we nog kenden van het begin van onze Frankrijkreis.

Vaardag 2 Keteldiep 56,8 km  Dag Waterman uit Kampen

Dag 3 (vd 3) - Donderdag 2 mei 2024
Na vier uurtjes varen vinden we het weer mooi geweest. Het Tulpeiland bij Zeewolde biedt volop ruimte om te liggen. Op de Randmeren is de alg alweer volop aanwezig. Twee dagen iets hogere temperaturen en ....  G. gaat een stukje fietsen, het kan want het is een schiereiland. Robin belt dat ze is aangereden stilstaand voor een rood licht en of ze onze auto kan lenen. Nou, die hebben we 5 weken niet nodig, dat is geluk bij een ongeluk.

Tulpeneiland   Kunstwerk relatie kunst Architectuur van Hans Janselijn, een folie  voor fort van Asperen   Ligplaats 3 Tulpeiland, Zeewolde  Vaardag 3 tulpeiland Zeewolde 42,8 km Zonsondergang bij Tulpeneiland

Dag 4 (vd 4) - Vrijdag 3 mei 2024
Om 9 uur gooien we los. Het belooft een lange regenachtige dag te worden. Een goede dag om door te varen zodat ik morgen makkelijk naar Rotterdam kan. We eindigen in Nederhorst Den Berg aan de Vecht. Ook een goede plek om nicht Jeanette en Dirk in Hilversum op te zoeken op de fiets. Gelukkig is het droog.

Dag 5 - Zaterdag 4 mei 2024
Germienke gaat op de fiets naar Bilthoven, op de bonnefooi langs bij neef Daan, Veerle en Hugo. Prachtig fietsweer, een rommelmarkt en gastvrije ontvangst in Bilthoven. Julie is mee met opa en oma, maar verder een huis vol. Kan zo aanschuiven bij de pannenkoeken. Wat een gezelligheid. André gaat op de fiets naar Breukelen en met de trein naar Rotterdam. Kijken bij RRC naar de laatste wedstrijden van het seizoen en wat oude rugbymaten ontmoeten.

Twee Leeuwinnen gescoord onderweg naar Bilthoven    Op de terugweg, al 60 km op de teller  Boompukkel

Dag 6 - Zondag 5 mei 2024
We blijven nog een dagje liggen. Hardlopen, poetsen, lezen. Daan en Hugo komen langs en brengen de leeuwinnen mee die G. in Bilthoven had achtergelaten. We gaan in het schip op zoek naar Nijntje en Huug plukt handenvol uitgebloeide paardenbloemen om weg te blazen net als zijn oom André.
We fietsen langs bij NERA (Nederhorst Den Berg radio) een gebouw uit de wederopbouw 1950 midden in een polder. Niet meer als radio-ontvangststation in gebruik. Erg interessant gebouw, helaas niet te bezoeken. Daarna een biertje bij het Op 't eiland, een uitspanning even verderop bij het schip.

Daan en Huug op bezoek, gezellig!  NERA gebouw   Op 't eiland   Palaver met uitzicht op de Vecht

Dag 7 (vd 5) - Maandag 6 mei 2024
Via de rustieke Vecht tot Maarsen sluisje door op het grote Amsterdam-Rijkanaal tot aan Jutphaas. Het openstaande sluisje was wat onrustig en we hadden beter op de Vecht al ons moeten melden bij post Maarsen. Contact daarna is moeilijk omdat we onder een lage brug door moeten met geklapte marifoonantenne. Gevolg: we moesten  vol in de remmen voor al het aanstormend scheepsgeweld. De sluiswachter van de Zuidersluis meldt dat een brug verderop het kanaal gestremd is tot donderdag. We gaan toch naar binnen want het is klaar voor vandaag. En we gaan nieuwe plannen smeden. We besluiten een dagje later naar Rotterdam door te varen. Twee hele dagen in Jutphaas dus, heerlijk.

Vaardag 5 Jutphaas 27,9 km   Ligplaats 5 Jutphaas  Ons tuintje   De toekomst van alle bootjes??  Zonsondergang in Jutphaas

Dag 8 - Dinsdag 7 mei 2024
André  gaat werken tot 12 uur. G begint met Duko en zwemmen daarna aan de slag met dit log en de foto's. 's Middags het waterpompje uit elkaar. Veel ketelsteen die waarschijnlijk op het IJsselmeer in beweging is gekomen. In ieder geval werkt het even later weer naar behoren. Ook de schoorsteen wordt geveegd, een klusje dat regelmatig gedaan moet worden. G doet een rondje op de fiets en langs de kringloop. De zon schijnt en het biertje smaakt voortreffelijk.

Dag 9 - Woensdag 8 mei 2024
André werkt tot half 10,  G doet hetzelfde als gisteren. Daarna op de fiets naar Remco en Marja. Gezellig, al even niet geweest. Remco is bijna vertrekklaar voor zijn jaarlijkse sportieve avontuur met vrienden. We worden getrakteerd op heerlijke Utrechtse stadshoning van onze imker. Via een kringloop pakken we thuis na de lunch onze ochtendactiviteiten weer op en daarna op pad naar de AH. Bij thuiskomst heeft een binnenvaarder zich voor ons er heel knap tussen gemanoeuvreerd.  's Avonds proberen we voor het eerst de airfryer uit (geleend van onze buren in Warten).

Donderdag 9 mei. De bruggen draaien vanaf 9 uur. Ook de Wiersebrug. Via de koningingensluis van Vreeswijk draaien we de Lek op. Een prachtige rivier. Stroompje mee en zo spoelen we naar Rotterdam. Er wordt vandaag, hemelvaartsdag, toch nog druk gevaren. Tegen half drie draaien we de leuvenhaven in. We proberen eerst dieper in de haven naast een tjalk in te draaien maar dat is te krap. Stukje terug naast de Twee gezusters van Theo lukt wel,  maar eigenlijk naast de ??? van Arjen want dan kunnen we makkelijker van boord. Palaver om 5 uur zoals het hoort en om half zeven uit eten met Ruud en Ann bij Uptown.

Vrijdag 10 mei. Het is weer een werkdag. G gaat naar het zwembad en fietst veel rond op zoek naar de juiste spullen. Het zomerterras wordt weer opgebouwd, luiken aan de kant en de biertafel aan dek. 's Avonds komt Peter. Aukje is ziek thuis gebleven maar komt morgen waarschijnlijk.

Zaterdag 11 mei. Germienke en Peter gaan naar de markt. Ze proberen kruideplantjes te scoren voor ons dektuintje. Het valt tegen. De plantjes worden aangevuld uit de Lidl. A verzorgt de plantjes bij Aletta en zorgt dat de juiste sleutel bij Laurien komt. Aukje komt toch. G sleuteld aan de maaltijd en A en P lopen een rondje hard. Tegen 7 uur sluiten Christine, Robin, Anneke en Ruud aan. G heeft rôti gemaakt. A en P lopen nog een rondje om de skyline by night van Rotterdam vast te leggen.

Zondag 12 mei. Met aukje en Peter slenteren door de stad. Via de gesloopte lagere school over de witte de with naar de oude binnenweg voor een ijsje. Door naar het termeulenplein waar auk en germienke een eigen weg gaan en Peter en ik weer aan boord. Om de middag af te sluiten een palaver met Ruud An en juuls. Afgesloten met nasi. Dan zijn we weer met zijn twee.

Maandag 13 mei. A gaat naar Schiedam werken. G rommelt rond het schip en in de stad. Tegen half 6 gaan we naar Hilde haar nieuwe huis en eten daar een hapje mee. Ook zoon nick is er, gezell8g.

Dinsdag 14 mei. Weer een werkdag voor A. Op de terugweg vliegen de spaken om de oren en wordt de reis met de metro afgemaakt. Rond vijf uur komen Ann en ruud langs met Michel en Rebecca langs. Een gezellig drankje wordt genuttigd. Rebecca wordt ingewijd in het geheim van het maken van de kruidnagelbal.

Woensdag 15 mei. G gaat vroeg zwemmen en gaat naar Schiedam voor een afspraak met Roelie. A gaat werken. Om drie uur afgesproken bij Tjeerd en Elvira voor een kopje thee. In de avond heeft g een afspraak met Annemarieke op de rode boot waar frances dan DJ is.

1. Aukje:
    13 mei 2024
    Een (te) kort bezoek maar zeker de moeite waard; G en A, nogmaals dank jullie wel! Het weer kon ook niet beter. Fijn om weer eens in Rotjeknor te zijn en om iedereen weer eens te zien en te spreken en van de kookkunsten van Germienke te mogen genieten.

Jouw reactie