Frankrijk Encore: De Grevelingen,19 maart t/m 2 april 2023

12 april 2023 - Hellevoetsluis, Nederland

Dag 355 (158) Zondag 19 maart 2023 -  Zandkreeksluis → Middelplaat – 50,7 km, 2 sluizen

Lange dag varen. Middelplaat is weer  helemaal leeg. Alles gaat voorspoedig, sluizen gaan vlot. Onderweg gescrabbeld en gekookt: Roti. Vandaag is het 65 jaar geleden dat mijn ouders (R.I.P.) zijn getrouwd. We halen onze post op bij Freek (onze buurman uit Warten) in Port Zélande. Hij zit daar met honderden fans voor een Marillion biënnale. Erg leuk hem even te zien.

355 BBB is klaar met de  tractoren 355 (158) Middelplaat

Dag 356 Maandag 20 maart 2023
’s Morgens pluk ik in een handomdraai een emmer vol mosselen van de palen. André bouwt de nieuwe schakelaartjes in. We worden door Marieke op een heerlijke lunch getrakteerd in de veredelde snackbar op loopafstand met uitzicht op de Noordzee. Er staat een fikse wind. Marieke gaat weer naar huis, met de bus die bijna voor de deur stopt. Naast ons ligt inmiddels de Soemba uit Den Helder, gebouwd voor de duikopleiding van de landmacht en inmiddels onderdeel van de Koninklijke Marine. De gezagvoerder wil heel graag bij ons een kijkje nemen en in ruil biedt hij ons daarna een rondleiding aan op de Soemba. Aardige man, leuke actie.

357 Opleidingsschip duikers Soemba

Dag 357 (159) Dinsdag 21 maart 2023 – Middelplaat → Dwars in den Weg, 8 km
We wachten tot de duikoefening bij de ingang van de haven van Middelplaat klaar is, en vertrekken dan naar ons onbewoonde eiland Dwars in den Weg. Een eiland van ons alleen, alleen gedeeld met de paardjes en de vogels. We maken een klein rondje, het is een natte en grijze boel.

357 (159) Dwars in de weg 357  De paardjes van Stampersplaat nu op DidW 357 (Behalve voor schepen groter dan 16 meter...)

Dag 358, Woensdag 22 maart 2023
Regen, wind, grijs. André bakt brood en repareert de waterpomp. Ik regel de belastingaangifte en zoek de foto’s voor het blog uit. Kom niet van boord.

Dag 359 (160) Donderdag 23 maart 2023 – Dwars in den Weg → West-Repart - 8,7 km
Als de motor al loopt, bedenken we opeens dat we nog een yogafoto moeten maken voor een afscheid van een collega van André. Te mooi dit plekje, die kans laten we niet voorbij gaan! Een laatste groet. En dan duiken we de hoek bij West-Repart in, want er komt een Zuidwester storm aan. Morgen krijgen we logees, dus dan moeten we op een goed plekje liggen. Boodschappen inslaan en een rondje fietsen. In de kringloods vind ik onze favoriete koffiekan. Hoe is het mogelijk. Paar jaar geleden ook daar onze droogmolen gevonden. Topwinkel met een hele aardige mevrouw.

359  De kraai, kakasana 361 In het hoekje van de Grevelingen

Dag 360, Vrijdag 24 maart 2023
Ochtendje klussen, snel HH, Indisch koken. Maya arriveert als eerst van de Boekies, op de fiets uit Vlissingen. Sportief! Tegen de avond Annemarieke en Line met le car en als we net aan tafel zitten om 20.00 uur Hilde uit Amsterdam. Echt zóooo gezellig de meiden weer te zien. Lekker kletsen, eten drinken en o ja, ook nog een beetje het boek bespreken: Mathilde van Leila Slimani. Dit keer allemaal enthousiast. De nieuwe boeken worden Maxime Februari “Doe zelf normaal” en Rodaan Al Galidi “Holland”.

360 Home made crème brulee

Dag 361, Zaterdag 25 maart 2023
We komen lui en gezellig op gang, Maya kookt pap voor iedereen. En dan krijg ik een paar medestanders voor de ochtendduik. Dat is echt heel pittig als je het niet gewend bent, het water is een graad of 7. Iedereen vertrekt in volgorde van aankomst: Maya vertrekt dan als eerste op de fiets. De rest gaat lekker uitwaaien op het Noordzeestrand, het waait hard. Hilde blijft nog gezellig een poos hangen en om 5 uur zitten André en ik weer samen aan het palaver. Weer niet gelukt om de laatste mosselen op te eten.

361 Go, go go! 361 Stoere meiden 361 Uitwaaien op het Noordzeestrand

Dag 362 (161) Zondag 26 maart 2023 - West-Répart → Springersdiep - 7,5 km
We zijn weer met z’n tweetjes, een beetje stil na al die gezellige reuring. We gaan weer een stukje tokkelen van West-Répart naar Springersdiep. We vertrekken vroeg want de wind neemt toe vanmiddag. Dag WR, het meest zuidelijke punt van onze 2020 reis, eerste poging Frankrijk.
Rest van de dag: boekenproject: stapels "ga ik echt nog een keer lezen", mini-bieb in Warten, verkoop Boekenbalie. Zo, dat ruimt op.

362 Grote actie boeken weg 362a Mijn favoriete koffiebeker van Remco na jarenlange trouwe dienst   IMG_20230326_092843 362 (161) Springersdiep

Dag 363, Maandag 27 maart 2023
Hee, de zon komt er even door en de wind is stevig maar te doen. We gaan op de fiets naar Ouddorp naar een klein kringloopje, Appie, boek kopen van Maxim Februari (Doe zelf normaal). Jouw Marktkraam wordt een keer overgeslagen. Wat zijn de boodschappen toch duur geworden. Gelukkig kunnen we alles nog steeds gemakkelijk betalen maar we vergelijken alles nu wel meer en kiezen nog bewuster.

363 En toch weer een nieuwe gekocht 364 Eindelijk dat lapje van de KB gebruikt

Dag 364 (162) Dinsdag 28 maart 2023 - Springersdiep → Haven van  Bommenede - 10,2 km
Grijze dag. Het is stil en verlaten op het water. André gaat nog even een rondje rennen naar de vuurtoren van Ouddorp en ik mest weer ’s de kruidenkast uit. Met enige moeite is het gelukt een onderhoudsbeurt voor mijn e-bike te regelen in Rotterdam over 3 weken. Sorry mevrouw, u bent geen klant van ons en we zitten vol tot eind mei. Eind van de middag varen we naar de haven van Bommenede. Veel duikende aalscholvers om ons heen. Wat kunnen die toch lang onder water. Op de eilanden zijn inmiddels de containers geïnstalleerd. Langzaamaan wordt alles weer in gereedheid gebracht voor het vaarseizoen, maar vooralsnog is de hele Grevelingen van ons. Alle mosselen die nog over zijn van Dwars in de weg belanden vandaag in de pan, met sherry wegens gebrek aan witte wijn. Niet slecht.

364 Wind ZO is wat gaan liggen, we vertrekken laat364 (162) Bommenede

Dag 365 Woensdag 29 maart 2023
De onderhoudsmonteur voor de CV komt langs. De laatste keer was in 2020 en het bedrijf waar de onze vandaan komt zit in Numansdorp, dus dit is onze kans. Ik spring op de fiets om onderlangs de Zeeuwse dijken naar Brouwershaven te fietsen, en langs Dijkhuisjes terug. Ja, dat is echt een naam van een dorpje hier in de buurt. Telefonisch bijkletsen met mijn Friese vriendin op een bankje voor de supermarkt, alle tijd van de wereld.
Dag 366 Donderdag 30 maart 2023
Vandaag precies een jaar geleden vertrokken uit Warten. Waar is het jaar gebleven. Marieke komt me rond de koffie ophalen. We gaan ruimen en rommelen en kletsen. Voor het eerst sinds exact een jaar weer autogereden, verleer je dus niet. Onze ligplaats voor volgende week gecheckt in de Koopvaardijhaven van Hellevoetsluis. De wijn smaakt goed tot na middernacht.

367 Mooie selfmade klok jaren 70, waar is de slinger 367 Appeltje ter decoratie366 Verkenning ligplaats Koopvaardijhaven

Dag 367 Vrijdag 31 maart 2023
Na een kort nachtje en met een houten hoofd na een paar paracetamolletjes  toch nog lekker veel kunnen ruimen. Via de Appie en de Kringloop en met een tas schone was teruggebracht naar Bommenede. Marieke eet een hapje mee, snelle pasta.

Dag 368 (163) zaterdag 1 april 2023 - Bommenede→ Stampersplaat - 3,5 km
Grauw en grijs, ga niet zwemmen. Verderop twee jongemannen wel die gillend met veel plezier in en uit het water rennen tot ze rood als een kreeft zijn. We schaffen digitaal een weekvignet aan, vanaf 1 april moeten we betalen op de Grevelingen. Na de lunch varen we naar Stampersplaat. Serieuze start met uitzoeken & kuisen van de memory box onder het bed.
Dag 369 Zondag 2 april 2023
De dag van de dagboeken: heden en 1989. Ik leef in 2 werelden tegelijk, ik lijk wel 2 personen. Mooie wandeling over het eiland. De natuur staat weer op barsten. Prachtig. De paardjes van Stampersplaat kijken ons nieuwsgierig aan. Bootjes in het jachthaventje, hoe kan dat nou, dit hele eiland is toch van ons? Het is zondag en er wordt nu aardig wat gezeild. Ha, daar breekt na dagenlang grauw weer eindelijk de zon door. André ligt lui ganzen te spotten op het achterdek en ik typ me ongans onder de luiken.

369 mooi mooi mooi369 De containers zijn gisteren geplaatst 369 Vermoeiend hoor, vogelen

Een dagje vogelen op Stampersplaat: lepelaar, kleine zilverreiger, bergeend, meerkoet, rietgans, grauwe gans, scholekster, wilde eend, wulp, rotgans, brandgans, aalscholver, nijlgans, zilvermeeuw, kokmeeuw, grote zaagbek, dodaars, witte kwikstaart, kleine mantelmeeuw, huismus, zwarte kraai.