Frankrijk Encore: Rotterdam Haringvliet (13 april t/m 11 mei 2023)

11 mei 2023 - Rotterdam, Nederland

Dag 380 (168) Donderdag 13 april 2023 – Oud-Beijerland → Rotterdam (Haringvliet) – 27,6 km
We vertrekken vroeg. Het tij op het Spui zit behoorlijk tegen. Enorm druk scheepvaartverkeer op de Nieuwe Maas. We leggen bij doodtij (fijn!) aan langszij de “De tijd haalt je in” van Hans, maar die wil liever dat we naar de overkant gaan, want hij gaat nog een paar keer varen. Na overleg met de havenmeesters besluiten we dat later deze week te doen. Even buurten bij de DD. André heeft een pensioenborrel bij de DCMR, ik ga met Elvira naar de openingsfilm van het filmfestival in Gorinchem. Als ik midden in de nacht thuiskom, weet ik bijna niet aan boord te komen en bel André uit bed.

380 Rotjeknor! 380 (168) Rotterdam380 Droogleever Fortuynplein in april380 Met Elvira naar opening FF Gorinchem

Dag 381 Vrijdag 14 april 2023
We verhalen naar de overkant, waar we nog beter liggen. Ik maak het fietsfotoboekje voor Maya af. Robin komt studeren, Lombard eet ’s avonds mee. Aukje en Peter stappen na het eten aan boord voor een logeerpartijtje.

381 naar de overkant 40m 381 Rotterdam

Dag 382 Zaterdag 15 april 2023
André en Peter gaan hun startnummers voor de 10 km morgen halen. Jeanette komt op de koffie, Robin komt haar halen. Aukje en ik gaan statten o.a. naar de Bijenkorf (help!). De mannen gaan wandelen naar Hotel New Hork en met de watertaxi terug. 5 uur palaver a/b van de Syrah, ook met Ruud & Ann. Afhaal roti, daar wordt Peter nl blij van.

382 Startbewijs ophalen 1/4 Marathon382 Zo moeder zo dochter 382 De Beijenkorf

Dag 383 Zondag 16 april 2023
De mannen lopen een ¼ marathon in een toptijd, pikken voor de finish Elvira op. Daarna met z’n allen naar de kunsthal, want daar mag je met je startbewijs gratis naar binnen. ’s Avonds een spaghetti ala puttanesca, die we natuurlijk gisteren vóór de marathon hadden moeten eten.

383 Hup Peter en André  383  Patricia Piccinini - Metamorfosis, the offering 383 Madeleine Berkhemer - Body Work - Garden of delight

Dag 384 Maandag 17 april 2023
Luie ochtend. Peter gaat na de lunch de auto weer ophalen bij Capelsebrug en daarna rijden we naar het familiegraf van onze ouders in Den Haag om een steen met plaatje neer te leggen. Aansluitend een strandwandeling en eten bij Miller’s op het strand. Auk en Peet droppen ons op station Den Haag CS, waar de trein voor ons klaarstaat.

384 Strand bij Miller's

Dag 385 Dinsdag 18 april 2023
Afspraak voor een grote onderhoudsbeurt van mijn fiets (weken geleden met moeite kunnen maken) en aansluitend voor oogcontrole en nieuwe lenzen, gelukkig weer bij mijn oude vertrouwde adres in Schiedam. Daarna aan de pimp met Hilde. André doet een mislukte poging om zijn achterwiel te vervangen maar heeft een verkeerd onderdeel van de fietsenmaker meegekregen. De droogmolen wordt weer in gebruik genomen vanuit milieuoverwegingen. Grijze dag. Hele slechte internetverbinding.
Dag 386 Woensdag 19 april 2023
Ik ga zwemmen en mijn fiets halen, ’s middags komt Roelie gezellig op de thee. Einde van de middag gaan we oefenen in de stad voor het fietslied van Maya. Dikke lol. Het fotoboekje is gelukkig op tijd binnengekomen bij Line. Daarna bukkend onder de vensterbank van Maya’s kantoor met z’n bijna allen naar Spirit. Zalig gegeten en geïnspirit om nieuwe vegetarische recepten uit te proberen.
Dag 387 Donderdag 20 april 2023
Ik ga naar de kapper van Ann: Jean Pierre die ik de hele tijd Maurice noem. Even later komt Ann ook gezellig. Leuk adres. André koopt nieuwe hardloopschoenen en ook een nieuw fietswiel. Laatste is helaas niet goed, dus moet weer terug. Hij gaat gelijk hardlopen. ’s Avonds uit eten bij Messina aan de ronde maffioso-tafel. Stampend vol, zalig. Een jaar geleden hebben we hier met Marieke en Ruud (van der Kind) gegeten om afscheid te nemen. Niet wetende dat dit het definitieve afscheid van Ruud zou zijn.
Dag 388 Vrijdag 21 april 2023
Samen naar het Depot (De pot) en geluncht met broodjes bij Warung Mini. Op de fiets naar Ridderkerk (met een stukje waterbus) voor een proefrit met een Suzuki Wagon R. De riemen waren veel te kort en de garagehouder stelde voor dat ik wat meer moest sporten. Toen was zijn kans wat te verkopen natuurlijk helemaal verkeken. Op de terugweg via eiland Brienenoord bij onze Wartenster buren langs. Gerard was er, Heleen was er helaas niet. Gezellig bakkie doen! De klus aan de boegschroef is bijna klaar dus wie weet zien we ze nog in het najaar in Warten.

388 De Pot 388 Naar Ridderkerk met fiets en de de waterbus, auto kijken 388 Bij Gerard op de thee bij Brienenoord

Dag 389 Zaterdag 22 april 2023
We worden om 4 uur door Line en Leo opgehaald voor het feestje in Gouda, alwaar we Bicycle ten gehore brengen. Daar een soort reünie.

389 Maya 61 jaar Bicycle!

Dag 390 Zondag 23 april 2023
Aletta viert haar verjaardag in klein familieverband. Jason en Remco een jaar niet gezien, 2 zalige nieuwe soepen en 2 mooie taarten. Het huis wordt steeds mooier, ze hebben nu een ruimte erbij op de zolder.
Dag 391 Maandag 24 april 2023
Zwemmen, boodschappen, blog, zwaaien naar Hilde op de Maas die voorbij komt op de Feniks, een onverwacht bezoek van onze buren uit Warten, Dieuwertje en Frank. Wat een leuke verrassing. Iets voor 12 uur ’s nachts brand ik een kaarsje voor Pa & Ma. Alweer resp. 4 en 3 jaar geleden dat zij zijn overleden.

391 De Feniks IMG_20230424_121957 391 Kaarsje voor Papa en Mama IMG_20230424_235546 401 Bepakt en bezakt naar Aardenburg IMG_20230504_080026

Dag 392 Dinsdag 25 april 2023
Dit keer zwemmen met Ruud. Koken voor de rijsttafel van a.s. donderdag, dan krijgen we nl. bezoek uit de VS van een verre nicht. De nieuwe matrassen en kussens worden gebracht, de oude meegenomen, door onze bekende matrassenboer uit Schiedam. ’s Middags Frans palaver met Marjo die met 12 tassen op haar fiets onderweg is naar Aardenburg, ha ha. Even later komt ook Marieke.
Dag 393 Woensdag 26 april 2023
Naar de Slegte voor de 2e keer, met stapels en stapels boeken. De rest is voor een goed doel. In Schiedam mijn nieuwe lenzen ophalen, mijn nieuwe zadel en een cadeautje voor Ali zoeken. Aukje komt eind van de dag vanwege het bezoek van onze nicht Laurie uit VS. Even oefenen op de familierelaties.
Dag 394 Donderdag 27 april 2023
Koningsdag in Rotterdam en dit jaar komt Alexie in 010 omdat hij 10 jaar koning is. Met de O4 gaan we sneupen in Schiebroek. André gaat luiken verven. ‘s Avonds stappen Izaäk, Jolanthe, Laurie en Kathy aan boord. Heel gezellig, Izaäk is een ware verhalenverteller.

394 Laurie, Kathy, Germienke, André, Aukje, Jolanthe

Dag 395 Vrijdag 28 april 2023
Aukje gaat overmoedig nog een dagje de stad (lees Bijenkorf) in, André gaat hardlopen en boodschappen doen, ik ga een rondje langs de kringloop in Rotterdam Oost en verder de hele middag smeersels maken voor Ali’s verjaardag morgen.
Dag 396 Zaterdag 29 april 2023
Christine stapt om 10 uur a/b voor Aukje, André en ik worden opgehaald door Aletta en Jason. Dagje naar Geldermalsen, Ali is 86 geworden. Veel familie weer gezien, was precies een jaar geleden. En ook weer thuisgebracht, met een auto vol kringloopspullen uit Frankrijk uit de opslag bij Ali.

396 Verjaardag Ali

Dag 397 zondag 30 april 2023
André verft de rest van de luiken zwart. Weer ’s ouderwets podiumpalaver op de Damsterdiep.
Dag 398 maandag 1 mei 2023
André gaat naar zijn werk na een jaar (goh, is het jaar alweer voorbij?). Ik ga voor de grote voorjaarsschoonmaak. En ik vind een auto via Marktplaats.
Dag 399 Dinsdag 2 mei 2023
Zwembad en boodschappen. Dagje met Vero: een jaartje bijpraten, sentimental op de fiets zwerven door de grote stad, kunsthal, witte wijn bij Bazar, Bonte Koe en Koekela, eten op de Syrah. Zalig dagje, fijn om mijn lieve vriendin weer te zien.

399 Kunsthal 399 met Vero bij Bazar op de WdW

Dag 400 Woensdag 3 mei 2023
Voor niets naar het zwembad: nieuw rooster. Lekke band op de terugweg. Boeken voor de boekenbalie ingepakt. Besloten om toch maar de nieuwe matrassen te  houden, gaat hopelijk wennen? Auto gekocht in Barendrecht: Opel Agila uit 2003, een kloon van onze vorige. Welkom Paus Mobiel II. We laten hem direct achter op het parkeerdak van het station Barendrecht want we zijn op de fiets.
Dag 401 donderdag 4 mei 2023
Weer slecht geslapen op de nieuwe matrassen: echt te warm en te zacht en dan moet de lange hete zomer nog komen. Op naar Schiedam voor proefliggen op andere matrassen (het wordt een hardere) en tegelijk m'n lenzen ophalen. Fijn al die oude vertrouwde middenstand. Ik koop het nieuwe filiaal van Het Goed in Schiedam leeg. Duik met Jeanette haar kelder in voor de verdeling van de laatste retrospullen. Thuis stellen de matrassen veilig en gaan studentikoos op een stapel kussens en matrasdelen slapen.

401 Gescoord bij Het Goed Schiedam

Dag 402 vrijdag 5 mei 2023
André gaat een ochtendje werken en daarna onze Paus Mobiel II ophalen in Barendrecht, waar we vervolgens mee naar Bilthoven rijden om onze inmiddels halfjaaroude achternichtje Julie te gaan bewonderen. Wat een feestje daar. Oppas oma en opa, overopa, Daan (in de keuken zalige soep aan 't heksen), grote broer Hugo en Veerle(nog hard aan 't werk).

402 Paprikasoep heksen, je kunt niet vroeg genoeg beginnen402 Julie en Hugo 402 Julie en haar opa

Dag 403 zaterdag 6 mei 2023
Samen boodschappen doen in de Lusthofstraat. Leuk daar: basilicum voor mijn nieuwe kruidentuin, scharrelslager. Inkopen voor Indisch etentje dinsdag a/b. André gaat met de metro naar een Rugbywedstrijd van RRC in HvH. Ik maak een rondje langs bijna alle kringloopwinkels in Rotterdam. Ik vind een mijn eerste betaalbare oranjevaasje. Verlies mijn telefoon in ’t Goed, maar iemand komt ‘m de winkel in brengen: lag op straat. Robin komt langs om te studeren en eet mee.
Dag 404 zondag 7 mei 2023
Ik ga met Marieke, Marja, Christine naar de Waluw vintage markt in de Doelen.  Echt leuk en betaalbaarder dan verwacht. Maar ook met een hele dikke portemonnee kun je er goed terecht. Mooi spul. Uit eten bij Leaf aan de overkant: een Vega restaurant geïnspireerd op de Aziatische keuken met een boeddhistische inslag, geen uien of look. Je kunt ook doneren zodat mensen met weinig geld uit eten kunnen. Mooi concept en ook nog echt lekker.

404 Waluw Vintage markt in de Doelen 404 Waluw  scores

Dag 405 maandag 8 mei 2023
Gewoon dagje: koken, boodschappen, André werken, ik zwemmen en ’s avonds met Ruud & Ann uit eten bij Spirit. Goeie actie.
Dag 406 dinsdag 9 mei 2023
De Griekenlandclub komt eten. Echt een gezellige avond, iedereen heeft een hoop verhalen, plannen, we vieren de verjaardag van Jacque en de witte wijn smaakt geweldig. We krijgen allemaal een zelf opgekweekt plantje van Jacque: Cana

406 Verjaardagsmaaltijd  Jacque 406 Cana of Indisch bloemriet van Jacque onderweg naar Aardenburg

Dag 407 woensdag 10 mei 2023
Laatste keer zwemmen in het Oostelijk zwembad, kaart is bijna op. Verlang naar zwemmen in het buitenwater.  Ik ga alvast de havenmeester betalen voor 29 dagen, 1 kuub water en wat tikken: €500,-Gelukkig hoeven we de dagen in Delfshaven niet te betalen omdat we deelnemen aan een evenementje. ’s Middags stappen we op de fiets naar Delft. Het is lang geleden dat we bij Robin en Lombard thuis zijn geweest. Wat een fijn huisje hebben ze toch. Uit eten in Cubanita op de Beestenmarkt met uitzicht op het oude huis van Line. We gaan nog even koffie drinken bij Margot en haar ‘nieuwe’ huisje bewonderen. Met schemer op de fiets terug naar Rotterdam.
Dag 408 donderdag 11 mei 2023
André gaat nog een dagje werken, regelt alsnog een nieuw fietswiel en tankt af met 1350 liter water. We zijn iets ruiger geweest, lekker, dat kan hier weer. Ik ga de hele dag spullen uitzoeken, poetsen en prijzen, want ik heb per 1 juni weer een mooie kraam bij Claudia in “Ouderwets Gezellig”. Jippie!!! Morgen vertrekken we na 4 weken uit Rotterdam Haringvliet. Helemaal bijgetankt met Big City dingen en mensen en musea en restaurantjes. Op naar huis met een hink-stap-sprong via Delfshaven.

1. Aukje:
    20 mei 2023
    Van Stavoren naar Warten; nog een kippeneindje! Jullie komen vandaag aan in jullie thuishaven???