Frankrijk Encore: CBB - Heuilley-Cotton naar Rolampont - 5 dec t/m 20 dec '22

19 december 2022 - Rolampont, Frankrijk

Dag 252 (109) – di 6 december ’22 -  Heuilley-Cotton → Langres - 7 km, 1 tunnel, 2 sluizen
Om 09.00 uur startklaar om te vertrekken. Nadat we op de sesam gedrukt hebben, verschijnt een mededeling op het bord dat we moeten wachten. Maar ja, hoe lang? Bellen: er zijn 2 spitsen door naar het noorden, dan komt er een klein bootje naar het zuiden en daarna mogen wij. 1 ½ uur wachten of zo. Genoeg te doen, geen probleem. En inderdaad: om 10.30 krijgen we groen licht. Prima tunnel, voldoende ruimte, een pad ernaast geeft ook een veilig gevoel, groene lampen voor ons en rode voor de andere kant, alleen de laatste 2 km niet verlicht.

252 Tunnel Balesmes 252 (109) Langres

De reis verloopt spoedig maar wel veel last van de waterplanten en ondiepe kanten. Moeten regelmatig achteruitslaan om de schroef schoon te draaien. In Langres wordt het kanaal uitgebaggerd en we schuiven heel voorzichtig langs de baggermachines en bakken, daarna langszij de DD. Ruud & Ann hebben een spannende dag achter de rug: een heel vervelende Capitaine du port, weggejaagd naar een andere plek & vervolgens een tros in de schroef. De brandweer moet erbij komen en dat gaat vrijdag wel lukken, maar niet zolang er gebaggerd wordt. Maar ’s middags weten André en Ruud met geduld, gepiel, gejutter en slimmigheid de tros eruit te werken. Grote opluchting.
Dag 253 – woe 7 december ’22
Zwemmen kan niet, want er wordt al weer sinds vanmorgen vroeg gebaggerd. Ann en ik gaan naar de oude stad Langres, die hoog op de heuvel ligt. De niet zo aardige havenmeester is zo aardig om ons met zijn auto naar boven te brengen, een gebruikelijke service voor liggers.
Langres ligt op 327-475m hoogte en heeft een 3,5 km lange versterking rondom de binnenstad met 12 torens en 7 poorten. De eerste tekenen van een nederzetting worden gedateerd in de 1e eeuw. De oudste vestingmuur is van de 3e eeuw, daarna is de stad steeds verder uitgebreid. We lopen de helft van deze muur en vandaar heb je prachtig uitzicht over de vallei. Een enorme kathedraal van binnen bekeken. Alles schoon en leeg, geen toerist meer te zien. Ann trakteert op een traditioneel Franse lunch met vlees, want de vegetariërs zijn thuis gebleven. Het niet zo trendy tentje zit vol met Fransen die zich tegoed doen aan de andouillettes in mosterdsaus, brrrr. Een goed teken. Om de rode wijn er een beetje uit te lopen gaan we te voet terug naar de bootjes. De laatste keer dat we zo’n leuke meidenuitstap hebben gemaakt was met koningsdag in Den Bosch.
André rijdt weer 2 rondes brandstof, leeg steil omhoog, vol terug vol in de remmen. En Ruud rondt met succes een reparatie aan de Brons af.

253 Baggerwerkzaamheden253 Langres, de muur met één van de torens254 Op de fiets over de 3,5 km lange stadwal

Dag 254 – don 8 december ‘22
André & ik gaan nog een keer naar boven op de fiets. We moeten 1 x afstappen, te steil. Daarna de hele muur van het stadje rondgefietst. Magnifiek. Op de terugweg gescheiden boodschappen gedaan. Ondertussen tankt Ruud water, onze favoriete havenmeester heeft een aansluiting opengezet. Robin belt: change of plans, programma wordt vervroegd maar daardoor wel iets meer tijd samen. Lombard rijdt mee tot Wörgl, fijn! Ze is klaar met al haar tentamens en heeft ook nog op de valreep een onderzoekplek voor haar thesis kunnen regelen vanaf maart. Trots!
We krijgen nog een klein Zweeds jachtje achter ons op weg naar de Middellandse Zee. Ze steken 1.70m , hoe ze dat gedaan hebben zover is een wonder.

Dag 255 (110) – vrij 9 december ’22 -  Langres → Rolampont – 10 km, 1 BB, 7 sluizen
Het heeft gevroren vannacht. Prachtig landschap, maar glad aan dek dus uitkijken. En de trossen zijn bevroren, nog nooit eerder zo stijf meegemaakt. Normaal varen we niet bij deze temperaturen. Vroeg vertrokken. Bij de beweegbare brug gebeurt niets en moet de VNF ingeschakeld worden. ¾ uur later kunnen we erdoor. Een paar sluizen verder gaan de benedendeuren vanwege de kou niet open en bel ik weer gezellig met de VNF. En zo doen we dik 4 uur over 10 km. Ja, uiteindelijk komen we er wel. Maar wel een mooie plek voor het weekend. Juuls kan los, bakker, gratis stroom en een parkeerplek voor de deur voor Robin en Lombard. En aardig, de VNF komt  weer langsgereden om te vertellen dat er in het weekend geen bediening voor ons is.

255 Mooi 255 Geen auto, nog steeds krabben 255 (110) Rolampont

Dag 256 -Zaterdag 10 december ‘22
Grote poetsochtend, opruimen, bedden klaarmaken, boodschappen, zwemmen, hardlopen. Eigenlijk een hele gewone zaterdagochtend. Het dorpssupertje Cocci is super, ze hebben zelfs Calvé pindakaas. We slaan in voor R&L en gaan dan wachten tot ’s middags arriveren. Tassen vol goodies, lekker stamppot, kolonisten. We worden als vanouds door Robin ingemaakt.

255 Wereldsuper Cocci 254 Ondertussen in Delft..... 257 Robin zelfs zonder handschoenen

Dag 257 - Zondag 11 december ‘22
De havenmeester uit  Langres komt langs voor een praatje pot, het wordt steeds wonderlijker. We blijven de hele dag onder de luiken, bijkletsen, stokbroodjes eten en ’s avonds met z’n zessen bietenspinazietaart van de DD en aubergineschotel (op bestelling) van de Syrah. Echt een fijne dag.
Dag 258 - Maandag 12 december ‘22
Het is koud als we opstaan. Om 09.00 uur eerst de DD uitgezwaaid en daarna R&L, bepakt en bezakt. We gaan ons vaarklaar maken, maar als we zo goed als los zijn behalve de sputpaal, belt de DD: doe maar niet! Ze varen door een steeds dikkere laag ijs. Bizar, bij ons geen ijskristalletje te zien. Het varen van de DD ziet er zorgelijk en heel spannend uit. Wij ‘saved by the scheepsbell’. DD kan nergens keren en komt 6 km verderop al hakkend voor een sluis aan de kant.
Ondertussen bericht uit Oostenrijk dat de nachttrein naar Nederland zonder Lombard is vertrokken. De trein had vertraging en is maar een halve minuut gestopt, L werd naar een andere deur gestuurd en voordat hij daar was is de trein vertrokken. Schan-da-lig.
Wat een rare dag.

258 Daar gaan ze weer, het was gezellig! 258 Bijna los, bevroren tros 258  DD in het ijs, met moeite bij de kant 258 (110bis) Rolampont

Dag 259 - Dinsdag 13 december ‘22
Als we wakker worden liggen we ook stevig ingevroren. André hakt een wak en ik ga dompelen ipv zwemmen.  ’s Middags ff op de fiets bij Ruud, Ann & Juuls langs. Pff, nou is het wel genoeg hoor: droogtestremmingen, gewone stremmingen, lekkende panden, invasieve planten, tros in de schroef en nu ingevroren. Elec? Non pas possible. Zou toch wel aangenaam zijn voor DD onder deze omstandigheden.
Dag 260 - Woensdag 14 december ‘22
Een off-dag: 13.00 uur aan de ochtendgym & duik in het ijs. Foto’s inplakken, agenda’s bijwerken, massage van André, muziek luisteren. André gaat op zoek naar een waterputje en tilt een paar putdeksels op. Helaas. Het regent, maar er ligt nog een aardig laagje ijs. D-dag (druiven). Lombard appt dat hij om 16.30 (met een bus) eindelijk thuis is. Robin staat voor het eerst op de piste in Hinterglemm. En VNF gaat toch wat elektriciteit regelen voor de DD!
Dag 261 – Donderdag 15 december ‘22
Vannacht heeft het weer lekker gevroren. Dus varen voor het weekend zit er niet in. We hopen met grote hopen dat er maandagochtend eerst een spits doorheen komt die het ijs goed stukvaart. Slot stuurhutdeur is kapot en we kopen spullen in het dorp voor een reparatie. Werelddorp. Verkenning sprokkelhout: er is hier niet veel. En het gaat hard met de brandhoutjes.

262  4 karren vol met hout261 Bijzondere heideplantjes in Frankrijk

Dag 262- Vrijdag 16 december ‘22
’s Morgens naar de markt bij het dorp: 2 kramen, groente en pizza. Blij met een uitje, zonnig en koud, fantastische groenten. R&A komen op de koffie. We gaan lopend met de fietskar door het hoge gras hout sprokkelen een kilometertje verderop (er is hier niet veel) en komen met een goeie vangst thuis. Om het wat warmer te krijgen heb ik vandaag de foto’s uitgezocht van het bezoek van mijn vader in Indonesië 1989. Bij Markus in Utrecht nieuwe trossen besteld, die Jeanette & Dirk voor ons gaan ophalen en met Kerst aan Aukje & Peter overhevelen.
Dag 263 – Zaterdag 17 december ‘22
Met -11°C staan we op. Het ijs is flink aangegroeid en André moet echt hakken om het dompelwak open te krijgen. Als ik uit het water kom, plak ik overal aan vast. De olijfboom gaat naar binnen. Het is stralend weer, dus op naar een schuur met regionale producten die alleen zaterdag een uurtje open is (helaas alleen bestellingen blijkt later), vlakbij een vliegveldje bovenop een heuvel. De boer kijkt wel heel verbaasd dat er twee mensen op de fiets arriveren. Het is zó steil dat we zowel naar boven als naar beneden af moeten stappen. Prachtige tocht.
Nog twee rondjes sprokkelen, want het is zonde om de houtjes daar te laten liggen toch? Zwaarder dan een bezoekje aan de sportschool, maar wel veel leuker.
's Avonds bericht dat Robin geslaagd is voor haar ski-examens en morgen start met werken.

263 Het ijs groeit verder aan 263 We kunnen ook nog vliegles nemen, als we ons gaan vervelen 263 Afdaling naar Rolampont

Dag 264 – Zondag 18 december ‘22
Hopelijk was dit de laatste nacht vriezen, de dooi is ingezet. Met een beetje geluk kunnen we dan woensdag of donderdag varen. Dan liggen we hier bijna 2 weken. Er is ook nog een sluisdeur verderop die gerepareerd moet worden, wat niet mogelijk is vanwege de kou. André bakt brood en daarna op de fiets naar de DD voor pompoensoep, Podium Klassiek en gezelligheid.
Dag265 - Maandag 19 december '22
De dooi zet goed door, maar het ijs is dik. André klust, gaat nog een keer de heuvel op (rennend dit keer), we maken samen luchtfilter van de hoofdmotor schoon in de hoop dat het starten dan iets beter gaat, fietsen krijgen een beurt. Ik blijf de hele dag onder de luiken.
Dag 266 – dinsdag 20 december ’22
Het ijs is bijna weg! Morgen weer varen!!

1. Ruud:
    19 december 2022
    Laat ons weten als je kunt varen…😀😀
  2. Ruud:
    Sorry, melig, stom geintje…👿
  3. Germienke & André:
    Wij vinden 'm wel leuk😂
  4. Aukje:
    22 december 2022
    Zijn jullie inmiddels los?
    Het wordt best spannend, lijkt mij.....
  5. Germienke & André:
    23 december 2022
    IJs is inmiddels weg. We liggen dit weekend in chaumont. Laatste weekend van het jaar hopelijk St Dizier.
  6. Aukje:
    23 december 2022
    Hopelijk zien wij elkaar dan in St. Dizier en laten wij om 12 uur met elkaar de kurk van de fles knallen! ;)
  7. Claudia:
    29 december 2022
    Benieuwd waar jullie de Kerstdagen lagen. Mooi einde van dit bijzondere jaar gewenst! Ik ga nu jullie verhalen bij-lezen. Groet, Claudia M uit R'dam
  8. Germienke & André:
    30 december 2022
    Over een paar dagen weer een blog je 😉