Frankrijk Encore: Maastricht via Antwerpen naar De Heen, België-Vlaanderen, 26 feb tot 4 maart 2023

10 maart 2023 - Arneplaat, Nederland

Dag 334 (146) Zondag 26 februari ’23 –Maastricht St Pieter → Tongerlo, België – 35,1 km, 1 sluis
En daar gaan we weer! We hebben zin. Eerst nog zwemmen, want dat kan hier weer prima. Het is zonnig met een windje, het voelt onder nul, maar dat is het niet. Het is rustig op het water. Slechts 1 sluis. We moeten een tijdje wachten op een ander schip. We varen op een ruim, recht, rustig en perfect onderhouden kanaal: de Zuid-Willemsvaart. En prachtig weer. Met lichte opwinding omdat we toch weer onverwacht in het buitenland zijn. Jammer dat we net al onze Belgische franken hebben opgemaakt 😉

334 Zuid Willemsvaart 334 (146) Tongerlo 334 De Thai, mmmmm

We varen min of meer langs de Nederlandse grens. Alles is hier prima onderhouden, de sluizen gaan soepel, alles doet het. Tikje saaie, behoorlijk rechte kanalen, maar wel comfortabel  en met een mooie omgeving. Grote steiger voor ons alleen bij Tongerlo. In een zijstraatje vlakbij vinden we een afhaal Thai, bij iemand thuis in de voortuin. Superlieve mensen en superlekker eten.

Dag 335 (147) Maandag 27 februari ’23 –Tongerlo →  Lommel – 29,7 km, geen sluis
Eerst nog ‘t dorp in om bij het tankstation een brief te posten. Laat vertrokken (11 uur). Veel bunkers onderweg. Deze zijn onderdeel van de grensstelling, 72 in totaal, gebouwd in het interbellum. We leggen aan met een heleboel fenders bij een lastige rechte betonnen kade waar we bijna onder verdwijnen, in een kaarsrecht kanaal. Ik vind een fantastische groente- en fruitwinkel 4 km verderop, heel betaalbaar. Hoe kan ’t ook anders met zo’n naam.

336 Bunker 335 (147) Lommel335 Super groente en fruit bij André

Dag 336 (148) Dinsdag 28 februari ’23 –Lommel → Postel (Retie) – 16,3 km, 3 sluizen
De sluizen worden kleiner: 51 x 7 (Kempenaarmaat) op een kanaal met een lange naam: Kanaal van Bocholt naar Herentals.  Op onze aanlegplek een viskraam met een heuse Rotterdammer en ik eet mijn eerste kibbeling sinds bijna een jaar. Stralend en fris weer. Een verdrietige en bijzondere dag: een vriend van ons komt te overlijden. We nemen in gedachten afscheid van een mooi mens.

336 Goeie vaart, Ruud 336 (148) Postel

Dag 337 (149) Woensdag 1 maart ’23 – Postel (Retie) → Turnhout – 22,6 km, geen sluis
We gaan naar het noorden over het Kanaal van Dessel over Turnhout naar Schoten, richting Turnhout. Rechtdoor is gestremd, naar het zuiden te druk en te recht. Een mooie stop in Turnhout zo achter een flat, waar vrij snel Havenmeester Jan langskomt die zo te zien wel een borreltje lust. Stroom en water! We draaien 3 wassen, schone bedden, maar daarna  blijkt de kraan het helaas niet te doen. We krijgen een logee: Maya! Sportief op de fiets. Ze wil ons trakteren op een etentje en in het donker langs het jaagpad gaan we op pad naar een restaurantje. Blijkt gesloten. Zo belanden we bij frietkot Denise, met de allerbeste kroketten van de Jong en een Belgisch biertje. Daar kan toch geen restaurant tegenop.

337 De Belgische Noorderlingen337 (149)Turnhout337  Hoi Maya! 337 Friet van Denise

Dag 338 (150 ) Donderdag 2 maart ’23 – Turnhout → Sint Job in ‘t Goor  – 28,9 km, 5 sluizen
Eerst boodschappen gedaan bij de Carrefour, schrikbarend duur. Daarna duiken we een korte box in elders in de haven om water te tanken voor €1,- per 100 liter bij een kraan die niet kapotgevroren is. Het kanaal wordt nog wat saaier en rechter met meer bebouwing. Op advies van de sluiswachter leggen we aan tussen sluis 5 en 6 in een kommetje. Geen vaste bewoners op de andere schepen zo lijkt het. Heel gezellig met onze opstapper.

338 Eerst nog even water tanken in de jachthaven van Turnhout 338 (150) St Job in't Goor

Dag 339 (151 ) Vrijdag 3 maart ’23 –  St Job in ’t Goor → Schoten (Antwerpen) – 7,5 km, 4 sluizen
Maya stapt weer op haar fiets naar haar vader net over de grens en fietst bijna de hele route terug die we gisteren hebben gevaren. Wij varen een klein stukje, want gisteren lang onderweg geweest en morgen waarschijnlijk ook. We stoppen vlak voor het Albertkanaal, omdat we anders in Antwerpen moeten overnachten op een best dure en beetje onhandige plek. We kunnen helaas niet van boord. Maar ik wil graag een vriendin in Antwerpen bezoeken, dus toch maar de grote loopplank voor de eerste keer uitgerold. André: “Nou, dan hebben we die toch niet voor niets meegenomen!” Ik ga op de fiets naar Linda, die in het hartje van Antwerpen woont en zo sta je ineens in een Belgische stad bij een kinderopvang. Ook leuk om ’s te zien hoe dat hier aan toe gaat. Maak bij elkaar een tocht van 30 km en het is heel leuk om op deze manier een stad te zien: Antwerpen is big, big city: veel water, bruggen, heel veel schepen, omleidingen, verkeer, mensen.

339 Leuk tasje, Maya! 339 Mila, wat ben je groot geworden in één jaar! 339 Mooie watertoren-tweeling in Antwerpen

Dag 340 (152) Zaterdag 4 maart’23 – Schoten → De Heen (NL) – 62,3 km, 2 sluizen
Vanaf 10 uur start de bediening van onze eerste sluis. En dan storten we ons in het vaargeweld op het Albertkanaal. Maar er vaart gelukkig maar een fractie van wat er gisteren voer.  Antwerpen is indrukwekkend om doorheen te varen: alsof je de hele tijd in havens vaart waar je eigenlijk niet mag komen. Daarna over de Schelde-Rijnverbinding naar Tholen. We hebben weer mazzel bij de Kreekraksluizen en varen zo zonder wachten met 3 grote schepen naar binnen en dan zijn we ineens weer in Nederland! We laten Tholen links liggen, teveel stoppers voor de zondag zo te zien. We vinden een stil en betoverend plekje bij het remmingwerk bij De Heen tussen 2 natuurgebiedjes. Dit was Vlaanderen in 7 dagen. Het is maar goed dat we niet gewacht hebben tot de stremming in het Julianakanaal was opgeheven. Dat staat nu op 20 maart.

340 Albertkanaal 340 Havenhuis Port of Antwerp & Siberiabrug 340 Weer in Nederland! Nog één keer proosten met Pastis, zonder Ruud&Ann

Vaaruren:        526
Vaar km:          3116