Frankrijk Encore: Rotterdam Maastricht - 15 april tot 7 mei 2022

7 mei 2022 - Maastricht, Nederland

Vrij 15 april - 20,79 km
's Morgens nog de jongste bezoekster uit Antwerpen Mila met haar moeder Linda, wat leuk!  Jason en Aletta komen aan boord om met ons mee te varen naar Dordrecht. Dan starten we dan eindelijk beide motoren. Het mooie vertrouwde geluid van de Brons in de Damsterdiep (DD) maakt me blij. Ook bij de Syrah doet alles het prima na alle reparaties. Uitgezwaaid door de Rotterdamse buren en Remco (van Ann) en met stralend weer scharrelen we door de Leuvenhaven en na een voorspoedig tochtje knopen we eind van de middag aan in de Riedijkhaven van Dordrecht. Gratis liggen.

017 (5) Rotterdam -Riedijkhaven Dordrecht 20,79 km017 Dordrecht Riedijkhaven - 5a018 DD vertrekt uit de Riedijkhaven

Jason bereid een heerlijke maaltijd: pauperpasta (alles uit de voorraadkast). Dat wordt dus een nieuw favoriet recept mmmm!
De volgende ochtend vertrekt de DD, wij blijven nog iets langer liggen. Eerste ronde langs de diverse kringloopwinkels, de hele stad door op de fiets. We verhalen het schip naar de plek van de DD zodat we heerlijk in de zon liggen en zwaaien zodat we met de kop naar buiten liggen (zoals het eigenlijk hoort).
Jason en Aletta eten nog gezellig mee en gaan met de waterbus naar huis. Jason heeft alle prachtige foto's en video's van dag 17 en 18 gemaakt.

zon 17 april - 19,45 km
De volgende dag meldt Maya zich met fiets en varen we via het Wantij naar het Zuidergat van de vissen in de Biesbos, alwaar we voor anker gaan.

019 (6) Dordrecht - Zuidergat van de Vissen Biesbosch19,45 km019 voor anker in de Biesbosch

Ma 18 april - 27 km
Na een zalig rondje zwemmen om de boot lichten we het anker. Maya geniet met volle teugen en wij genieten van Maya. We worden op weg naar Breda tegemoet gevaren door Ruud en Quin in een rubber bootje en binnengeloodst tot achterin de Belcrumhaven. Daar liggen we vierde op de rij, naast de Zwerver en de Medio.  De DD komt hier al jaren en wij zijn hier ook meer dan welkom. Het is een mooie verzameling woonschepen in een oud veiling- en industriegebied, met rondom prachtige graffiti, naast een kringloopwinkel en Stek!, een innovatieve circulaire groene hotspot voor creatieve ondernemers. Kortom: een bruisend gebied met een sterk vrijbuitergevoel. In ruil voor een stukje in het gastenboek, een fles en een vrijwillige bijdrage voor stroom en water  mogen we hier zomaar een paar dagen blijven liggen. André gaat zijn laatste volledige werkweek in en neemt afscheid van een collega die met pensioen gaat. Germienke slaat het zwemmen in deze haven even over, maar crost daarentegen de hele stad door. Wij worden vereerd met nog meer bezoek: Ina wil wel 2 grote tassen met gescoorde schatten in 9 kringloopwinkels een jaartje bij haar thuis opslaan en Marieke komt met haar moeder langs. Wat leuk! Over 4 schepen heen klauteren slaan we even over, maar aan de kade is het ook gezellig. Germienke geeft haar laatste online les en heeft nu echt vakantie! Ann en Germienke roven de Aziatische toko leeg. Maar niet na een uitgesteld vertrek, omdat we vanwege de opmerkzaamheid van Ann 2 fietsendieven met 2 mooie e-bikes op heterdaad betrappen. De dieven kiezen het hazenpad, Germienke maakt nog een snapshot, politie erbij. Ze waren al een tijdje bezig. Hopelijk zijn ze gepakt.

020 (7) Biesbosch - Breda 19,45 km020 Belcrumhaven uitzicht020 Belcrumhaven 4e op rij

Vrij 22 april - 23,31 km
Uitgezwaaid door de tijdelijke buren vertrekken we weer naar het Noorden. Hé, dat is de verkeerde kant op! Maar het kan niet anders, want sluis 1 in het Wilhelminakanaal is in onderhoud. We duiken weer de Biesbosch in, want de DD weet een mooi plekje diep in het Jeppegat. Klein walletje, sputpaal  (de Syrah heeft een ankerpaal voorop), DD langszij: perfect. Maar helaas bij laag water aan de grond. Na vereende inspanningen komen we gelukkig weer los en André knutselt een uithouder van de kade in elkaar en checkt ’s nachts een paar keer of het goed gaat. De Medio zou ook nog langszij, maar dat gaat niet lukken dus die ligt even verderop voor anker.

024 (8) Breda -Jeppegat 23,31 km024 Jeppegat, Brabantse Biesbosch - 8

Za 23 april – 38,94 km
Ons vertrek uit de Biesbosch wordt uitgeleide gedaan door de visarend en de Medio. Mooie tocht over de Maas, de stroom tegen valt mee. Helaas moeten we een hele schutting wachten bij sluis Engelen. Een beroepsvaarder gaat erin en wij passen er niet bij. We worden gefotografeerd door Joost Roeland, een professionele schepenspotter die prachtige foto’s plaatst van allerlei schepen op VesselFinder. Via Paul T die ons volgt op Marine Radar komen we met hem in contact. Bedankt Joost Roeland. We vinden een mooie ligplaats aan de Diezekade voor de Brabanthallen. Doorvaart door de stad is voorlopig niet mogelijk want sluis 0 ligt er al lang uit en het kost te veel om hem te repareren, dus over een paar dagen moeten we weer dezelfde route terug.

025 (9) Jeppegat - Den Bosch 38,94 km

Zondag maken Ruud en André een mooie verkennende fietstocht en krijgen we Paul en Rens uit Oss gezellig op bezoek.

Di 26 april – 19,43 km
André’s allerlaatste werkdag! Germienke scoort in nog 3 kringloopwinkels allerlei potten en schotels de toekomstige kruidentuin. We varen Den Bosch weer uit de Maas op en via het Máximakanaal om Den Bosch heen, om hemelsbreed maar een paar km verder te eindigen bij de Den Dungense brug.  Eerst weer door sluis Engelen waar Germienke 10 seconden staat te suffen en de tros afgekneld wordt. André schiet te hulp met een bijl en er wordt een tros gekapt. De eerste keer en het is eventjes spannend. Maar die bijl ligt er dus niet voor niets al 27 jaar lang op het voordek.
We vieren André’s verlof met een goed glas en heel veel hapjes. Het hele leuke restaurantje aan de overkant van de brug is helaas niet te bereiken, want de brug is gestremd voor landverkeer.

028 (10) Den Bosch - Den Dungensebrug 19,43 km028 tros gekapt sluis Engelen :-(028 Den Dungense Brug

Op Koningsdag in centrum Den Bosch zitten Ann en Germienke om 12 uur aan de wijn en lunch bij een ouderwets gezellige kinderrommelmarkt. Echt alleen voor kinderen. André splitst een nieuwe lus aan de oude iets kortere tros.

029 Met Ann aan de wijn029 Koningsdag Den Bosch

Do 28 april – 27,62 km
Juuls had even nog geen zin in varen en blijft achter aan de wal bij vertrek, zodat de DD weer even terug moet. We willen naar Schijndel, maar daar aangekomen hebben we zin om nog even door te varen en het wordt Aarle-Rixtel na 4 sluizen. We liggen nu net iets zuidelijker dan we in 2020 tijdens onze eerste poging zijn gekomen (West Repart). Van hieruit kunnen we gemakkelijk met de trein naar Geldermalsen, want Ali (André’s moeder) is vandaag 85 jaar geworden en dat vieren we zaterdag. Weer een prima plekje voor onze 2 bootjes. We eten best wel vaak bij elkaar en soms gooien we van alles gezamenlijk op tafel waardoor er leuke combinaties ontstaan. Dit keer heeft Ann gekookt: zalige bonenprut.

030 (11) Den Dungensebrug - Aarle-Rixtel 27,62km033 kruidentuin Bakboord033 kruidentuin Stuurboord

Vrijdag fietsen we een rondje naar Helmond via de kanalen. We vinden het allebei saai en onaantrekkelijk (met veel verkeer) ondanks de titel “historische stad”. Wel een mooi kasteel. De laatste potten en plantjes worden aangeschaft. Ann heeft een bloemen- en kruidentuin en Germienke alleen kruiden. De kruidentuin is nu bijna af. Van Dieuwertje in Warten en Tineke in Delft zaadjes gekregen die nog worden opgekweekt.
Dag 32 zat 30 april
Met de fiets en de trein naar Geldermalsen voor de verjaardag van Ali. Eerste uitgebreide familiebijeenkomst sinds 3 jaar. Terug worden we door R&L afgezet in Eindhoven. De DD heeft goed op de Syrah gepast.

Dag 33 Zon 1 mei
We gaan eerst water tanken dieper in het kanaaltje. We jagen de DD naar het gratis tappunt, want de Brons even starten en weer uitzetten is geen optie en jagen is best leuk.  Syrah vaart op de motor dieper naar binnen, maar dat betekent straks het hele eind achteruit, want we kunnen hier niet zwaaien. We zijn snel weer gevuld, want we verbruiken weinig water. Gouden regel: als je de watertank kunt afvullen, doen! Je weet nooit wanneer je weer in de gelegenheid bent. De DD sleept ons gekoppeld terug tot aan de kruising. Dat scheelt een hoop getob. Achteruitvaren blijft namelijk lastig, want de kont wil dan met een rechtsdraaiende schroef direct bakboord uit.

033 (12) Aarle-Rixtel - sluis 13 Nederweert 24,88 km033

We overnachten aan de kade bij sluis 13 Zuidwillemsvaart in de buurt van Nederweert.

Dag 34 Ma 2 mei
Een kort dagje varen via een kort stukje over de Maas naar Thorn aan de grote Hegge plas , beetje van de route af. Onderweg in de sluis van Panheel gelukkig drijvende bolders, dat gaat een stuk gemakkelijker. In Thorn liggen we met twee grote schepen aan een bijna te kleine steiger met eigenlijk te kleine ringen, maar het gaat want weinig wind en geen stroming. Voor hond Juuls is het wat lastiger. De steiger is een soort patatrooster met ribbeltjes, niet zo fijn voor hondenpoten. Dus moet een nerveuse Juuls in de fietskar over de steiger, maar Juuls leert snel en springt de volgende dag zelf al in de fietskar.

034 (13) sluis 13 - Thorn 26,07 km 034 Drijvende bolder 036 Juuls in de fietskar

”Een van de parels van Limburg is het witte stadje Thorn. Het stadje staat bekend om de markante witgeschilderde huizen, monumentale panden en de authentieke geplaveide straatjes.”
Na een korte verkenning van Thorn, gaat André een dagje klussen en ik ga alleen een rondje naar het zuiden fietsen, stukje door België en een pontje van België naar Nederland. Mijn dag kan niet meer stuk.

034 Witte huizen034 Pontje van België naar Nederland034 Fluitenkruid een meter hoog

We gaan de volgende dag een rondje van 40 km fietsen naar het noorden naar Heythuysen en terug. Heerlijk weer en een paar kringlopen. Wie komen we onderweg tegen?

035 Wat toevallig! 035 Plastic in de natuur

Dag 36 woe 4 mei
Het kriebelt alweer na 2 nachten liggen. Het water is zo helder en fris en niet meer zo koud, dus ik spring voor het eerst van boord kopje onder. Haren wassen in het water en niet meer warm afdouchen. Scheelt weer water en brandstof. We varen de Maas weer op en vrij snel draaien we het Julianakanaal op. 1e Sluis Maasbracht: 13 meter omhoog en gelukkig weer drijvende bolders. Het schip is vreselijk stoffig van pollen en zand dus dat wordt flink poetsen onderweg. In de volgende sluis krijgen we de waarschuwing niet te ver naar voren te gaan, vanwege de inlaat maar het valt best mee. Het regent even heel kort paardenkastanjebloemen, zodat het schip opnieuw helemaal met pollen en bloemen is bedekt.

036 (14) Thorn - Maastricht 43,88km 036 Sluis Born IMG-20220504-WA0004036 sluis Born IMG-20220504-WA0007

Daarna in één ruk door naar Maastricht. Vlak voor Maastricht varen we weer vanaf het Julianakanaal de Maas op. Er is weinig stroming, het is droog geweest de afgelopen tijd. We vinden een mooi plekje aan het strekdammetje tussen de Sint Servaasbrug en de Wilhelminabrug: midden in de Maas midden in Maastricht en voor de Cinclus (waterspreeuw) van Sasja en Ekko. ’s Avonds komt Em (van Claudia en Andrew) daar langs en we kruipen allemaal bij elkaar op de Cinclus. Wat een gezellig weerzien. Even later klauteren Douwe, Yvon, Charlotte en Job aan boord van de Syrah om ons goede reis te wensen: nog meer gezelligheid. In de stuurhut houden we met z’n allen 2 minuten stilte.

036 Gezellig weerzien met Em, Sasja en Ekko 036 Douwe, Yvon, Job, CHarlotte

Dag 37 don 5 mei
Een duik in de Maas (dit keer extra goed opletten vanwege de stroom en de enorme schepen) laatste rondje kringloopwinkels Maastricht op de fiets in Nederland, klussen, André een rondje hardlopen rond Fort Sint Pieter, een bezoek aan de prachtige boekwinkel in de Dominicanenkerk waar Em werkt en eindelijk uit eten (zouden we al in Rotterdam).  André krijgt heel erg last van een verzwikte enkel.

037 De Cinclus vertrekt 037 Fort Sint Pieter037 Jezus in de uitverkoop in de kringloop Maastricht

dag 38 vrij 6 mei
André is de nacht goed doorgekomen en hinkelt nog wat rond. Gaat toch naar het ziekenhuis maar gelukkig alleen voor zijn Corona booster. Laatste inkopen in Nederland. 's Avonds stappen Margot en Bart gezellig aan boord met fietsen en tassen vol eten. Ze varen morgen een dagje met ons mee de grens over en een zalige 'De groene meisjes' maaltijd wordt voor ons gekookt.

1. Ruud van der Kind:
    29 april 2022
    Leuke verhalen met mooi vakjargon. Zo leer ik nog eens wat! Nog een kamer leeggemaakt op het schip voor alle nog te komen rommelmarkten, vlooienmarkten en brocanteriën? Of wordt het uitbouwen van het persoonlijk netwerk onderweg waar je alle spullen achterlaat die je over een jaar weer met de auto gaat ophalen 😉. Fijne reis en ik wacht weer geduldig op jullie volgende verslag 😁.
  2. Aize Kijlstra:
    6 mei 2022
    Leuk om jullie te volgen. Beknelde tros: spannend verhaal. Op onze Visserman aak hadden we altijd een broodmes in de bakboord kist liggen. Gelukkig nooit hoeven te gebruiken.
  3. Claudia:
    13 mei 2022
    Wat een avonturen en leuke ontmoetingen al. Ook ik leer van de taal van het varend leven.
  4. Germienke & André:
    14 mei 2022
    😀Claudia M? Claudia OG? 🤔 (Claudia S. niet, die is zelf van de bootjes)
  5. Claudia:
    14 mei 2022
    Claudia M :)
  6. Inge Hoogenboezem:
    16 mei 2022
    Lekker vanavond even jullie gezellige reisverslag gelezen. iedereen groetjes en Behouden Vaart verder...op