Frankrijk Encore: De Maas, Maastricht,19 t/m 25 februari 2023

26 februari 2023 - Tongerlo, België

Maastricht, zondag 19 feb t/m zaterdag 25 februari ‘23

327 R&L vertrekken327 Sint Servaasbrug, oudste brug van Nederland 13e eeuw

Dag 327 – Zondag 19 februari ‘23
Na een enorme bak herrie vannacht zwaaien we Robin & Lombard uit, die een kwartier later weer aan boord stappen: kapotte uitlaat, ANWB komt eraan. Na een 2e keer uitzwaaien, gaan we naar de grote optocht kijken. Het blijkt een dorps gebeuren, geen praalwagens o.i.d. maar wat hossende verenigingen. De meeste mensen zien er prachtig uit, soms een hele familie in dezelfde kleuren/thema. Licht beschonken vader met baby op de buik, nette dames in meest vreemde uitdossing, alles kan.

327 Carnaval in Maastricht327 Naast de grote optocht327 Prins Carnaval en veel oude knarren327 Met je baby op je buik smaakt een biertje ook heerlijk

R&A varen dinsdag door naar Rotterdam. Om verschillende goede redenen willen ze een klein beetje vaart maken. Wij hebben nog dik 2 maanden de tijd en willen op ons gemakje de Maas afzakken en dan via Zeeland, Grevelingen half april in Schiedam/Rotterdam aankomen. We ronden de dag af met een zalige pizzeria. Omdat we binnenkort uit elkaar gaan moeten we het goed afsluiten, toch? We gokken op nog een nachtje op de herrieplek.

327 Je komt ze overal tegen, zelfs in de Pizzeria

Dag 328 (143) Maandag 20 februari ’23 - Maastricht dammetje →  Maastricht Sint Pieter – 2,2 km
Dat was een slecht idee. De gabber/raveparty met volume op 3 x maximaal onder de brug tegenover ons heeft weinig met Carnaval of muziek te maken & het ging door tot de vroege ochtend, zelfs toen er vrijwel geen mensen meer waren. En nog erger dan de nacht ervoor. R&A hebben nauwelijks geslapen en willen door of terug, maar hoe dan ook niet hier blijven. We besluiten samen terug te varen naar de Sint Pieterhaven, 2 km terug. Wat een rust, wat een stilte. De bonte avond wordt een simpele maaltijd a/b van de Syrah en de Rotterdamse film ‘Ome Cor’. ’s Nachts horen we nog steeds enig gebonk van 2 km verderop. Blij dat we zijn vertrokken daar.

328 (143) Maastricht 328  Allerlaatste palaver met Pastis, voorlopig

Dag 329 (144) Dinsdag 21 februari ’23 – Maastricht St Pieter → Maastricht Biesenwal – 2,2 km
We vertrekken samen uit het haventje. Wij krijgen voor de lunch 2 opstappers: Ali en Aletta en willen een goede plek om aan boord te stappen. Terwijl wij in het centrum van Maastricht weer aanleggen achter de bunkerboot, vaart de DD verder naar het noorden. Nog even toeteren en zwaaien, dag DD!! Het was een mooi jaartje met alles erop en eraan. We hebben het goed gehad met elkaar. En het is ook fijn om weer een eigen koers te varen. Tot over een maandje of twee in Rotterdam.

329 Uit elkaar329 Gasflesje bij de buren gehaald

We genieten van onze logees. Heerlijk: nieuwe verhalen, geluiden, plannen. Bezoek aan de Sphinxpassage met een expositie over het Maastrichtse Sphinxverleden waarvoor Jason de Engelse vertalingen heeft gemaakt, grand café van Lumière en rondje stad voor een vleugje carnaval. Aletta kent de stad behoorlijk en is een perfecte gids. We sluiten af met een makkelijke chili sin carne en een potje scrabble. We worden volledig ingemaakt door Ali.

329 Sphinxgalerij 329 Grand café Lumière 329 Tijdelijke bushalte in Carnavalskleuren

Dag 330 – Woensdag 22 februari ’23
Aswoensdag, carnaval is afgelopen. Maar omdat er een staking is o.a. bij de gemeentereiniging is het een bende in de stad.  Alle middenstanders zijn weer hun stoepje aan het vegen en ramen aan het lappen, alle dixies worden gelukkig wel opgehaald.
We starten met het Illusiemuseum , maar we vinden het te duur. Vervolgens weer lekker snuffelen in boekwinkel Dominicanen, en een bezoek aan Bonnefanten: o.a. fantastisch werk van een conceptuele fotograaf Hrair Sarkissian en 'A room of one's own' met werken van vrouwelijke kunstenaars die naam maakten in een wereld waar mannen de norm waren.

330 The day after & staking 330 Lydia Schouten, Shattered Ghost Stories330 Majesteit van  Marijke Stultiens330 Marlene Dumas, Boos Roodkapje

Ali en ik gaan lekker hangen aan boord, Aletta en André gaan naar Bureau Europa over geluid en architectuur. We sluiten de dag af met een traktatie van Ali: uit eten bij Marres kitchen. Aanrader.

329 Confetti en keitjes 330 Eten bij Marres Kitchen

Dag 331 – donderdag 23 februari ‘23
Onze opstappers gaan weer vroeg op de trein, en wij gezellig op de koffie bij Em die een fantastisch appartementje in het centrum van Maastricht heeft. André gaat na 2 weken weer ’s een rondje hardlopen, ik laaf me aan de rommelwinkels maar scoor weinig. 5 x 80 m komt achter ons liggen. Roti afhalen en tv kijken: we zijn helemaal terug in Nederland!

331 bij Em in haar paleisje

Dag 332 (145) Vrijdag 24 februari ’23 – Maastricht Biesenwal → Maastricht St Pieter – 10,5 km
We zijn vroeg op pad want we hebben er zin in! Na een paar km belt Ruud: Julianakanaal is gestremd. Er is een bouwput tussen Stein en Born volgelopen. Nee hè!?!  Franse toestanden! Ik pleeg een paar telefoontjes en inderdaad, de reparatie gaat zeker 1 week duren. Volledige stremming. Nu snappen we ook waar al die grote bakken vandaan kwamen gisteren. Gelukkig dat Ruud belde, nu kunnen we gemakkelijk keren bij de Beatrixhaven. We scharrelen terug op onze oude plek om ons eens rustig achter de oren te krabben. We besluiten toch nog verder terug te varen, zodat onze superaardige gestrande Belgische buren met een schip vol gerst verder naar achter kunnen scharrelen zodat ze hun auto op de kade kunnen takelen. En zo liggen we ineens wéér in de haven van Sint Pieter.
Een bezoekje aan het Fort Sint Pieter uit begin 1700 hoog boven de Maas. De grotten hebben we al een keer gedaan, die slaan we over. Daarna een Limburgs biertje met bietenballen: nie slech.

332 Fort Sint Pieter 332 Alvast een Belgisch biertje332 Brave hondenbezitters in dit wijkje

De keuze is een week of langer wachten of een totaal andere route terug via Vlaanderen (Antwerpen) naar Zeeland. Na een lang 2-persoonspalaver besluiten we door België terug naar Nederland te varen. Zo blijft het varen altijd verrassend. En dat is precies wat varen zo leuk maakt. Helaas een stukje buitenland zonder de DD.

Dag 333 – Zaterdag 25 februari ‘23
Dagje huishouden, poetsen, sporten, boodschappen, tassen vol wegbrengen naar de kringloop (ja, ja), blog schrijven, vaarvignet voor Vlaanderen kopen. We liggen nu een dikke week in Maastricht. Vlaanderen, we komen eraan!

Dagen:                 333
Fiets km:              3010

Vaarvignet voor Vlaanderen

1. Tante Gera:
    27 februari 2023
    Leuk om Ali en Aletta daar bij jullie te zien. Ze genieten zichtbaar, en jullie ook!
  2. Germienke & André:
    28 februari 2023
    Het was zeker heel fijn ze weer te zien.
  3. Ruud:
    Hoi Lieverds,
    We waren graag meegegaan die kant op…volgend projekt?? ❤️🍷
  4. Germienke & André:
    Goed plan! xx
    En een rondje België kan gewoon in een paar maanden ;-)