Frankrijk Encore: Loire, Canal Latéral à Loire - Decize tot Digoin - 12 tot 18 sept 2022

20 september 2022 - Génelard, Frankrijk

Dag 167 (73) – ma 12 sept – Decize → Gannay-sur-Loire – 18,9 km, 6 sluizen
DD gaat als eerste los! Na 4 weken stilliggen. Kunnen we het nog? Ja, hoor. Dag schitterend plekje. Dag vogels. Dag kniekano’s. Dag barrage. Dag prachtige rivier.
De panden van het kanaal zijn laag. We malen ons door het lage water en de waterplanten. We doen er dik 7 uur over. We zijn alle 4 gaar. Het is weer 31 graden, eind van de dag regen en onweer. In Gannay is een plekje voor ons met restaurantje voor de deur. We liggen weer eens langszij de DD, ook leuk na 4 weken achter elkaar gelegen te hebben. Helaas in het restaurantje geen vegetarisch eten mogelijk (moeilijk, moeilijk, moeilijk). Verder een totaal verlaten oord. We zijn weer op pad, op naar nieuwe avonturen.

167 We gaan echt vertrekken na 4 weken  167 Gelukkig een helpende hand van de sluiswachter 167 Mooi geel is niet lelijk (2)

Dag 168 (74) – di 13 sept – Gannay-sur-Loire → Diou – 26,8 km, 6 sluizen
De lekkere bakker is helaas dicht en vandaag sinds heel lang geen ochtendduik.  Verder prima plek, maar we gaan toch weer verder, want we durven er niet op te gokken om lang in dit kanaal te blijven. Soms lijken ze het ene kanaalpand met het andere te vullen. Het wordt weer zwoegen voor onze bootjes. De DDjes moet in een aquaduct de schroef controleren want komen nauwelijks meer vooruit. 1e stop: aanleggen niet echt lekker, iets te ver van de kant, dus doorgevaren. 2e aanlegplek bij Diou nog minder lekker, maar we de dag was lang (weer 7 uur onderweg), dus zo moet het maar. De DD komt wel aan de kant gelukkig.

168 We komen niet bij de kant

Dag 169 (75) – woe 14 sep – Diou → Digoin – 20,6 km, 4 sluizen
Bij vertrek al aan de grond! Weer 6 uur onderweg, dus dat waren al met al 3 lange dagen varen. We zijn alle 4 poepgaar. Prachtige plek vlak voor het Pont Canal de Digoin (bij de houtstapel die er niet meer is). Hier blijven we weer lekker een poosje liggen.

169 (75) Digoin 171 Pont Canal Digoin 171 Uitzicht op het Pont Canal Digoin en de Loire

Dit is ook het einde van het Canal Latéral à la Loire. Officieel gaat het nog 4 km door na het Pont Canal tot punt 0. Maar de eerste 4 km zijn ook de laatste 4 km van het Canal du Centre. Dus dit is een mooie scheiding. De planning: na de brug varen we van km 114 naar km 2, alwaar we de Saone opvaren naar het Noordoosten.

De kanaalbrug ofwel het bevaarbare aquaduct overbrugt de Loire bij Digoin. De bouw is gestart in 1832 en in 1838 is de brug geopend. Hij heeft 11 bogen en een lengte van 243 meter. Hij is eenvoudiger dan de brug bij Briare, maar mooi in eenvoud. Gemaakt van natuursteen.

172 Keramiekmuseum Digoin 172 Keramiekmuseum Digoin 172 Nog steeds mooi en lekker 171 Het allermooiste PTT gebouw staat in Digoin

We vermaken ons prima en gaan lopend, rennend, fietsend de brug over en zitten dan in een wip in Digoin. Lekker uit eten (ja, wederom Italiaans), fiets- en wandeltochtjes, langs de Loire, langs het kanaal, Keramiekmuseum, museum over de Loire. Laatste keer met de DD Pesto pasta (de plantjes zijn aan hun eind). Ondertussen koelt het aardig af en komt er ook flink wat regen naar beneden. Wat alleen maar fijn is, natuurlijk. Zaterdag varen gaat niet door, want Ann & Ruud zitten even in de lappenmand. Dus blijven we tot zondagmiddag, want Tjeerd en Elvira komen rond h et middaguur en dan kunnen ze mooi een stukje meevaren over het mooie aquaduct.

172 Ochtend in Digoin 171 Pont Canal Digoin

Dag 173 - Zondagochtend 18 september
Vanmorgen is het 2 graden !! en we doen voor het eerst het houtkacheltje aan. Bizar, een week geleden zaten we nog in een bijna hittegolf.
Ruud en Ann vertrekken in de ochtend. Om half 1 arriveren Elvira en Tjeerd. Zij hadden een trouwerij in Frankrijk gisteren. En ze blijven een nachtje, zó gezellig. Na een uurtje gooien we de trossen los en varen via de sluis het aquaduct op over de Loire. Op naar Canal du Centre!