Frankrijk Encore: Cnl du Bourgogne, Saône & Cnl du Rhône au Rhin - Dijon tot Dole - 27 okt t/m 9 nov

9 november 2022 - Dole, Frankrijk

Dag 212 (vaardag 91) – do  27 okt – Dijon →  Bretenière – 11,5 km,  10 sluizen
We verlaten deze prachtige stad en ons geweldige plekje  en zakken weer terug over het Kanaal van Bourgogne. Nog even naar de bakker voor de allerlaatste zalige Pain d'Ecluse (brood van de sluis).

212 laatste pain d'ecluse uit Dijon

Het is ongelooflijk zachte nazomerse dag: eind oktober en 23 graden. Het sluizen gaat weer soepeltjes, de DD in de achtervolging. We lunchen bovenin sluis Grande Ouges met mooie kunst en mooi uitzicht.

212 Vriendin van Neptunes, ecluse Grand Ouges 212 Neptunes ecluse Grande Ouges 212 Ecluse Grand Ouges

Nog voor 3 uur liggen we op onze overnachtingsplek bij Bretenière. We komen weer niet aan de kant maar met de sputpaal gaat het prima. Mooie takken gesprokkeld praktisch voor de deur, ik zelfs nog met de zaag op pad. In 5 minuten voor een paar dagen kachelhout. Het is nog zó lekker weer, dat we aan dek buiten aan de picknicktafel kunnen palaveren. Eind oktober, heel bijzonder.

212 (91) Bretenière

Dag 213 (92) - vrij 28 oktober - Bretenière → Brazey-en-Pleine - 14,9 km, 10 sluizen
Alles gaat voorspoedig, opnieuw prachtig weer. Wij willen blijven liggen op onze vertrouwde plek (van de heenweg) voor één nachtje. Eerst kan het niet, en dan toch weer wel. Er zijn nu veel minder sluiswachters en je moet van te voren bespreken wat er mogelijk is. De DD vaart door naar Saint Jean-de-Losne. De buurman van de walnoten staat te vissen met 4 hengels (hij vangt weer niets) en ik kan hem meteen een potje met zijn eigen walnoten - met honing - als bedankje geven. Prachtig fietstochtje door het stille bos verderop.

213 (92) Brazey-en-Plaine 213 Spannend bospad, verboden 213 Lage zon einde dag

Dag 214 (93) - zat 29 oktober -  Brazey-en-Pleine → Saint Jean-de Losne - 5,4 km, 2 sluizen
Afspraak om  09.30 uur voor de volgende sluis. We passeren de Hotel Péniche bij de 2e en daarna zitten we weer op de mooie Saône. Eerst bunkeren aan het steigertje om de hoek. In deze onzekere tijden is het fijn om volle tanks te hebben. Er is diesel - en dat is er lang niet overal meer - en ook nog enigszins betaalbaar (€2,10).  We tanken 237 liter (er kan totaal 1200 liter in de HBO tank en 400 in de hoofdmotortank, 20 in de tank van de aggregaat + jerrycans). Nu zit er nog 30 cent subsidie op, die gaat er per 15 november af. Er is voldoende plek aan de kade bij de mooie trappen achter de DD. Dit keer maken we ons geen zorgen meer over de max 3 dagen en max 15 meter. Als we weg moeten, gaan we gewoon weg. Maar er is geen haan die er naar kraait.

214 (93) Saint-Jean-de-Losne

Bezoek aan het musée de la Battelerie (binnenvaart). We krijgen een rondleiding in het Frans van een pittige Francaise . Omdat we inmiddels aardig wat van het onderwerp afweten en Ruud & Ann het hoognodige kunnen vertalen, komen we een heel eind. Oubollig en heel interessant. Op het eind weet onze gids ons ook nog met zwier te verleiden tot de aanschaf van allerlei lokale lekkernijen zoals beurre de cassis & rabarbersap. Je leven is niets meer waard zonder. 's Avonds met z'n vieren uit eten bij een pizzeria. Even afzien, we moeten wel 15 meter lopen!
Dag 215 - zon 30 okt
We luieren de vroege ochtend door, de wintertijd is ingegaan. Toch nog voor de lunch een fietstochtje naar het Canal du Rhône au Rhin. Info gehaald bij de 1e sluis: als we willen varen moeten we de dag ervoor vóór 5 uur bellen, dan krijgen we aldaar een télécommende (afstandsbediening, automatisch) en daarna ook graag bellen zodat ze weten waar we uithangen op het kanaal, 1 en 11 november zijn ze dicht (nationale feestdagen) en 14 november gaat het kanaal definitief dicht. Ja, het is even plannen, maar dan heb je ook wat.

216 Gratis kruiden plukken bij de jachthaven215  Extreem onderhoudsvriendelijke tuin

Dag 216 - ma 31 okt
De DD gaat bunkeren en vertrekt richting Dole, wij blijven nog wat langer. Een cruiseschip van 110 m komt voor ons liggen.

216 Rhône cruiseschip by night 217 Want zij zijn groot en ik is klein....

Dag 217 - di 1 nov
André verft de BB railing zwart, ik maak een fietstocht, loop vast bij een station en moet m'n fiets over een enorm steile hoge trap tillen. Zon-uren worden nu snel minder en we redden het niet meer met de zonnepanelen. Het elektramuntje doet het vandaag niet, dat was dus weggegooid geld. Dan maar het aggregaat draaien voor stroom. ’s Avonds komt het zusje van het riviercruiseschip vlak voor ons stuivertje wisselen met het andere schip. We zijn ineens wel een heel klein bootje bij deze 2 reuzen.

217 Lage zon op mijn favoriete rollen 217 Zonsondergang bij St Jean

Dag 218 (94) - woe 2 nov - Saint Jean-de Losne → Dole,  20 km, 9 sluizen
Canal du Rhône au Rhin
Het kanaal vormt, zoals de naam al zegt, een verbinding tussen het Rhône- en het Rijnbekken. Oorspronkelijk  375 km lang, gebouwd  rondom 1800 van waar wij starten in Saint-Symphorien tot Straatsburg.  Daarna zijn er stukken afgesloten, bijgekomen, afgesneden, aangepast. De zuidelijke tak tot aan Mulhouse (Niffer) is 238 km lang, met 114 sluizen (sluizentrappen), 2 tunnels. Helaas kunnen wij deze mooie route niet varen vanwege de winterstremmingen, maar een klein stukje tot aan Dôle en terug, leek ons wel leuk.

Bij vertrek helaas geen koelwater voor de aggregaat. Geen ramp maar moet wel naar gekeken worden. De DD heeft voor ons een schutting besteld om 10.00 uur en alles verloopt heel vlot. Er zijn zowaar sluiswachters en er ligt een afstandsbediening klaar. Het eerste stukje is prachtig. Daarna volgt een gebied met een chemisch fabriekscomplex en kilometers lang is het verboden is om aan te leggen. Een beetje onheilspellend. Bij aankomst in Dole is een prachtige plek achter de DD (na eerst gezwaaid te hebben) pal voor de Notre-Dame.

218 We varen het RR kanaal op 218 (94) Dole

Dole:
Dole ligt aan de rivier de Doubs  en het Canal du Rhône au Rhin en heeft een rijk verleden als vroegere hoofdstad van Bourgondië. De geschiedenis gaat terug tot in de 12e eeuw toen de Ducs een kasteel bouwden bij de oversteekplaats. Vervolgens kwamen er watermolens en leerlooierijen. Het oude centrum is goed bewaard gebleven. In het midden steekt de Notre-Dame er hoog boven uit. Vele oude gebouwen, kruip-door-sluip-door staatjes, geboortehuis van Louis Pasteur, oude stadsmuren etc

Dag 219 - don 3 nov t/m dag 225 woe 9 nov
We maken diverse wandelingen en fietstochten door het oude centrum en in de omgeving, oa langs het kanaal verder naar het oosten waarlangs een rij schitterende oude platanen staan. Een bezoek aan de Notre-Dame, de markthallen, museum van de schone kunsten, kringloopwinkels (met een aardige vangst).

222 Raphaëlle Ricol, Petit sur ....... 2009 222 Agathe Pitié, Le Siege  (Corona), 2021 222 PENG Wan-Ts, Mère et enfant 1972

224 Eglise Saint Jean 219 Franse spaarpot jaren 80?

We vieren André’s 61e verjaardag met z'n vieren met een Indonesische rijsttafel. Hoogtepunt: Ruud gidst ons via een soort tunnel langs La Fontaine aux Lépreux, een mysterieus bassin uit de 12 eeuw, vroeger gebruikt als wasplaats.

221 Wonderlijke paden van Dole 221 Collegiale Notre-Dame 220 Verjaaardagsmaal voorbereiden (op bestelling) 221 Fontaine Lereaux

De DD besluit wat eerder in Nederland terug te willen zijn, wat wij geen probleem vinden. Een rondje Grevelingen behoort ineens weer tot de mogelijkheden. We zien nog wel hoe we het gaan invullen. En we laten ons nog een keer inenten tegen Covid in de geboorteplaats van Pasteur. Hoe toepasselijk!
Morgen (donderdag 10 nov) vertrekken we weer. Eerst terug naar de Saône en dan verder naar het Noorden. De DD is vandaag al vertrokken, maar wij hebben 't vanwege de regen nog een dagje uitgesteld. Dit uitstapje op het Canal du Rhône au Rhin was absoluut de moeite waard.

motoruren: 322
km: 1931
sluizen: 393
dagen: 225
Vaardagen: 94

1. Aukje:
    10 november 2022
    Grappig. Een verjaardagsportret in een gouden lijstje! Nogmaals van harte, André. En je verjaardagsmaal was zeker lekker makken? ;)
  2. Germienke & André:
    10 november 2022
    Dank je. Mijn verjaardagsmaal een heerlijke vegetarische Indonesische rijsttafel
  3. Ali de jong:
    11 november 2022
    Wat leuk om alles een beetje te kunnen meebeleven.
    Ik word er wel een beetje jaloers van hoor!!
    Maar fijn dat alles tot nu toe zo voorspoedig gaat.
    Geniet ervan.
  4. Marieke:
    25 november 2022
    Eindelijk weer eens de rust om bij te lezen en jullie prachtige foto's te bekijken. Het blijft een feestje!
    Nog los van de verjaardag van André 😂. Dole ziet er prachtig uit. Ga ik onthouden. Goede vaart!
  5. Germienke & André:
    26 november 2022
    Net een nieuw verhaal geplaatst 😀