Geschiedenis SYRAH

1 maart 2022 - Warten, Nederland

000 Syrah als Martha

De Syrah is een ‘Luxemotor’. Een nieuwe scheepsvorm na de zeilvaart, met een ingebouwde motor: in het achterschip bevond zich meestal een fraai ingetimmerde roef waarbij een zekere mate van comfort ontstond, die de schippers niet gewend waren. Samen met het kettingstuurwerk met stuurwiel gaf dit allemaal zo'n verbetering van de arbeidsomstandigheden, dat het type schip al snel de naam ‘Luxemotor’ verdiende.

De Syrah is gebouwd bij H&G Bodewes te Martenshoek in Groningen en kwam daar op 15 november 1923 van de werf af onder de naam ''Gebroeders Bodewes''. De lengte is dan 24,70 meter. Al snel wordt het schip verkocht aan W. vd Pol die het schip ''Vlekke Gorredijk'' noemt naar zijn woonplaats.

In 1927 wordt het schip door een nieuwe eigenaar Hendrik Uil geklonken verlengd met 3,50 meter. Na een nieuwe meting heeft het de naam “Martha” gekregen.

Veel is niet bekend maar het schip heeft volgens zeggen zand en grint gevaren op Denemarken. Op de foto ligt het schip voor de strokartonfabriek in Stadskanaal ergens eind jaren '50.

Via diverse eigenaren wordt het schip in 1973 als sportvisschip inzet. De nieuwe naam wordt dan ''Martha II”.

Eind jaren 90 wordt het omgebouwd tot woonschip en ''Syrah'' gedoopt. Het schip is ondertussen niet geheel origineel meer maar wel nog wat ‘luxer’ geworden. Zo is er een grote stuurhut op gekomen waardoor er binnendoor een verbinding tussen het achteronder en het ruim is ontstaan.  En ramen in de den voor meer licht en uitzicht.

Vanaf 2006 is de Syrah in ons bezit. Een comfortabel schip met een mooie naam en een prachtige zeeg. Eerst is de thuishaven Schiedam en het vaargebied de Zeeuwse en Zuid-Hollandse wateren. In 2018 hebben we een stukje grond aan het water verworven heeft het een ligplaats in Warten (Fr).

1.  *Gebroeders Bodewes* okt 1923 - eig. Vermoedelijk de Scheepswerf

2. *Vlekke Gorredijk* - Nov 1923 - W. vd  Pol

3. *Martha* 1927 - Hendrik Uil

4.  1956 - Hendrik Uil junior

5.  1968 - Willem Felix v Timmeren

6. *Martha II* apr. 1973 - E. Ulrich (Hamburg)

7. ??

8 *Syrah* Richard  en Willeke

9 2006 wij

1. Bert de Jong:
    2 augustus 2022
    Geschiedenis SYRAH.
    Gezien de oude topo-kaarten van de locatie van de gesloopte strokartonfabriek te Stadskanaal dateer ik de oude foto ergens tussen 1955 en 1959. Ik zat tot op de lagere school.
  2. Germienke & André:
    2 augustus 2022
    Wat leuk dat je dat hebt uitgezocht! Dank je wel, Bert.
  3. Ruud:
    8 augustus 2022
    Mooie afwisseling met de reisverslagen.
    We liggen toch steeds vaker stil….🤡