Frankrijk Encore: Canal latéral à la Loire & Embranchement Nevers - 26 juli t/m 14 aug 2022

26 augustus 2022 - Decize, Frankrijk

Dag 119 (65) - di 26 juli - Châtillon-sur-Loire → Beaulieu-sur-Loire – 7,1 km, 0 sluizen
Margot en Bart slapen lekker uit. André gaat met Ruud, Ann en Juuls naar de oude sluis van Mantelot.

Mantelot: Een oude haven en sluis, inmiddels gerestaureerd en op de monumentenlijst. Van 1838 tot 1896 konden boten via deze sluis het zijkanaal van de Loire verlaten om de Loire over te steken naar de sluis bij Combes aan de rechteroever via een km lang kanaal in het bed van de Loire. Tijdrovend en gevaarlijk.

119 Ruud enthousiast, oude sluis Mantelot  119 Stoere stuurvrouw van de DD

DD vertrekt, Margot en Bart vertrekken na de koffie en wij direct erna. We blijven in het laagste kanaalpand en vinden een plek met gratis stroom en water maar geen schaduw, een km voor de stremming. We maken een 13 km lange fietstocht langs het kanaal. We zijn er stil van, zo laag is het water. Het is een trieste aanblik. Op het verste punt gaat André’s fiets kapot. G. sleept A. met de e-bike terug naar huis.

119 Trieste aanblik 119 Laag! 119 Hier zullen we een week vertoeven

Dag 120 woe 27 juli - Dag 124 zon 31 juli
We gaan iedere dag naar de waterstand kijken. Overal in Europa is het droog. Het enige wolkje aan de lucht is de wolk boven de koeltoren van de kerncentrale. De Cinclus van Sasha en Ekko uit Groningen ligt met gasten aan de andere kant van het kanaalpand vast. We gaan met z’n allen gezellig op de koffie. Iedere dag worden er kleine huurbootjes (diepgang 65 cm) doorgelaten. En dat betekent iedere keer vele m3 water kwijt uit de hoger gelegen panden. We krijgen het gevoel dat het wel eens heel lang kan gaan duren, want er komt voorlopig geen neerslag van betekenis.

122 De kerncentrale Belleville gebruikt aardig wat water 121 -70 cm, help 122 op de koffie bij Sasha en Ekko van de Cinclus in Belleville

Onze plek is prima. De EuroVelo 6 en de Loire à Velo lopen langs onze schepen. Voor de deur een paar picknicktafels en regelmatig een kletspraatje met diverse mensen. We vullen onze dagen met bezoek aan de groenteboer, super U, Lidl, kringloopwinkels (weer een keer languit tussen de brandnetels beland op een landweg langs de Loire), zwemmen, ritjes langs het kanaal en wijde omgeving, zwemmen, de hitte uitzitten, vallende sterren kijken. André fietst naar Sancerre 35 km verderop voor een fietsonderdeel, zonder succes. Het waterpeil begint te stijgen. Raadselachtig waarom. Op zondagavond gaan we met de surfmast de diepte meten bij de sluis. Volgens ons moet het kunnen.

123 André's score bij de Lidl 123 G's score Emmaus 124 Diepgang na sluis 38 Maimbray lijkt ruim voldoende

Dag 125 (66) – ma 1 aug Beaulieu-sur-Loire  → Léré - 9,3 km, 2 sluizen
Bericht van de Cinclus en een nieuw Avis : we kunnen erdoor. De VNF heeft iets geregeld met de waterstand en we kunnen er net door. Nog even helemaal aftanken (water). We vertrekken na de middagsper om 13.00 uur. Met een ‘’ Bon chance, succes!” worden we uitgezwaaid door onze Franse buren. Zij komen 2 dagen na ons. Wij zouden zo lang niet durven wachten, het kan elk moment weer op slot. De Cinclus komt veilig uit de sluis gevaren, steekt net iets dieper dan wij, dat is een geruststellende gedachte.

125 De Cinclus is erdoor, pfff

Elk volgend pand heeft steeds meer water! ’s Middags leggen we aan in Léré. Een werkelijk prachtig dorpje. Authentiek, verzorgd en met mooie tuinen en opgeknapte oude huizen. Maar ook hier noodlijdende middenstand.

126 (67) – di 2 aug – Léré  → Ménétréol-sous-Sancerre – 18,6 km, 2 sluizen
Bij de eerste ochtendzon voel je het al: dit wordt een hele hete dag. Geen wind, geen wolkje te zien, behalve die van de kerncentrale. Maar we durven niet te blijven liggen. We vertrouwen het waterpeil niet. Dus zo ver mogelijk omhoog de komende dagen.

126 Eén wolk van de kerncentrale 126 kikkerdril is drooggevallen 126 sluiswachtershuisje

Het volgende pand is echt erg laag. A. moet echt z’n best doen om niet uit het roer te lopen. De gemiddelde snelheid ligt onder de 5 km/uur vandaag en vlak voor de 2e sluis schraapt het schip even over de bodem. Het lijkt erop of ze dit water hebben gebruikt om het vorige pand te vullen. De kikkerdril heeft het niet overleefd hier. De sluizen worden hier nog met de hand bediend.

126 Alles met de hand bediend 126 Het oude kanaal naar de Loire met roestbakken en lekke schepen 126 Coöperatie agricultuur, ook al verlaten

We leggen aan bij een plek zonder schaduw, schuine kade, stroom en water voor €20,-  (dan maar niet), geen zwemwater en veel verkeer langs het schip. Met de sputpaal en rubberbanden houden we het schip vrij van de betonnen rand. Morgen zo snel mogelijk verder.
’s Avonds maakt G een fietstocht naar de Loire langs een oude verbinding naar de Loire. Een trieste verzameling oude schepen, verroest, half onder water en een lege dichtgeslibde schutsluis naar de grote rivier met een oude lekkende deur.

Dag 127 (68) – wo 3 aug - Ménétréol-sous-Sancerre → Beffes – 28,7 km, 6 sluizen
Nog heter. Om 6 uur loopt er een (dronken?) meneer langs de kade te roepen: “Anyone going to Marseille? Anyone going to Marseille?” Die is niet helemaal goed, denk ik. Blijkt even verderop een plaatsje Marseille te liggen, ha ha. We gaan in alle vroegte inslaan bij de Colruyt. ’s Morgens om 8.30 uur is het al niet meer te harden in de zon. Het wordt een hele lange dag varen. Er is gewoon niet eerder een goede plek om aan te leggen. Komt op zich goed uit, want de DD wil sowieso doorhalen. Ze krijgen Rem en Yolan weer een nachtje te logeren en willen dan graag in Nevers zijn. Daar is namelijk fantastische schaduw. Er is steeds meer water in het kanaal. Waar komt het vandaan? Het waterbeheer is een geheimzinnige aangelegenheid. In Beffes vinden we een plek in een Halte Nautique met geavanceerd betaalsysteem, wat natuurlijk weer niet werkt in één keer. Sjiek en verlaten.  Het hele dorp lijkt te werken voor de enorme cementfabriek verderop aan het kanaal. Een no-nonsens dorp met arbeiders, totaal anders dan Léré.

127 André klaar voor de start uur in de schaduw, 8.30 gaat de winkel open 127 De oogst aan waterplanten van één middagje  127 Wapperlap, ventilator en water 127 Niet gered

Dag 128 (69) – do 4 aug - Beffes → Cuffy – 18,5 km, 4 sluizen
DD gaat als eerste weg om in 1 dag naar Nevers door te varen. De laatste sluiswachter was voor ons zo aardig om na 12 uur door de draaien, ze wilde ons niet in de hitte laten liggen. Vlak voor het pont Canal van Guétin over de Allier vinden we een mooi plekje op de lunchplek van de DD en houden het dan voor gezien.
We proberen te overleven in de schaduw van een boom, 38 graden, zon, zon, zon. We schuiven nog 50m op in de hoop op iets meer schaduw.
Eind van de middag krijg ik zowat een hartverzakking als Robin met Lombard ineens achter me staat: verrassingsbezoek voor mijn verjaardag (“Mam, je loopt vast”). André zat in het complot. Ze hebben zelfs eten meegenomen. Ik ben zo blij, had het echt niet verwacht.

128 Cuffy 2e ligplaats, iets meer schaduw 128 Prise d'eau Les Lorrains, ronde sluis, verbinding met de Allier 128

We sluiten deze bijzondere dag af met een bezoek aan de ronde sluis (komt zeker in mijn top 3) en een avondbezichtiging alvast van de dubbele sluis en het Pont Canal van Guétin.

De ronde sluis des Lorrains (Apremont-sur-Allier, 1841) maakte het mogelijk om van de rivier de Allier naar het voedingskanaal te schutten. Het maakt deel uit van het voedingskanaal Prise d’eau des Lorrains om het Canal Latéral a Loire van Guétin tot Briare te voeden. Het is de nog enige ronde sluis die vrijwel in zijn originele staat ie gebleven. Er is nog een oudere ronde sluis in Canal du Midi, maar die is na een aanpassing niet meer mooi rond. De ronde sluis is nu alleen nog in gebruik als waterinlaatpunt. Door verzanding kun je de Allier niet meer op en af . Om de Allier over te steken, gebruik je het Pont Canal de Guétin uit 1838. Deze is best  speciaal omdat je als het ware door een dubbele sluis het kanaal ingetild wordt. De brug heeft een lengte van 370 m en 18 bogen. Vroeger was het een drie trapsluis. In 1880-1890 is de brug en de sluis vernieuwd.

128 tweetrapsluis bij Guétin 128 Pont Canal de Guétin 129 Pont Canal Guétin

Dag 129 (70) – vr 5 aug – Cuffy → Nevers – 13,6 km, 4 sluizen
Om09.00 uur liggen we in de sluis. Robin en Lombard varen deze ochtend mee. Het wordt saai, maar het is weer bloedheet. Het raam gaat weer uit de stuurhut voor wat ventilatie. André haalt later de auto op.

129 Sluis 22 van Guétin 129 Sluis 22 Guétin, toegang Pont Canal guétin  129 Sluis 21 Guétin. Lekker hoor die ventilatie

We vinden Ruud en Ann aan het einde van het toegangskanaal naar de haven van Never. Dit kanaal (Embrachement de Nevers) wordt omzoomd door 2 rijen enorm hoge bomen, waardoor er de hele dag schaduw is behalve tussen 11 en 1. Een prachtige vluchthaven voor de hitte. We blijven hier 9 dagen liggen om het komende stuk van de aanhoudende hittegolf (canicule) uit te zitten.

129 Embranchement de Nevers Syrah 129 Embranchement de Nevers DD

Ondertussen blijft het droog. En het tekort aan water neemt ook hier net als in de rest van Europa zorgelijke vormen aan. Rem en Yolan zijn al weer onderweg naar Nederland, maar we hadden ze gelukkig nog maar kort geleden gezien.
Het wordt een top week: zwemmen met Robin in de Loire & Nevers bezoeken: de Cathedral, leuke winkeltjes, markt, m’n verjaardag vieren, klussen: de biertafel krijgt een nieuw verfje.

130 Met Robin pp de fiets naar Nevers voor lunch, André en Lombard zijn lopend  130 De Kathedraal van Nevers met prachtige moderne glas-in-loodramen 131  jarig!

Jef en Hester komen langs met de camper. Wat een leuke verrassing! Gaat bij hen ook weer kriebelen. Robin en Lombard vertrekken zondag weer want het werk en de studie wacht.
We krijgen Margot en Bart nog een keertje gezellig te logeren (inmiddels kinderen aan huis, ha ha). Langs het kanaal bevindt zich Le Promenade, een restaurant wat iedere dag vol zit en waar heerlijke pizza’s worden geserveerd. André ontdekt een weg met ontzettend veel bramenstruiken: we gaan 3 x bramen plukken en eindelijk jam maken. Anneke gaat haar kleindochter Yfke ophalen uit Parijs. Die is heel stoer alleen met de trein naar gare du Nord gereisd vanuit Nederland met de Thalys en komt een week bij Opa en Oma logeren. Verder is het prachtig wandelen langs het kanaal (in de schemering, anders is het te heet). Verder is het de hitte uitzitten. Zwemmen in het kanaal kan op het eind helaas niet meer, want het water wordt best wel vies en er drijft ook de hele tijd een grote dode vis. In de Loire kan het gelukkig nog wel.

138 oogst 3 x bramenplukken 132 Even een rondje lopen...

We moeten van de VNF (Ne bouge pas!) blijven liggen op onze “illegale plek” ??? tot maandagochtend, want op zondag 14 augustus is er een triatlon. Dat komt goed van pas. Net nog even tijd voor de laatste bramen, kijken naar de triatlon ( wordt een duatlon, zwemonderdeel vervalt vanwege de waterkwaliteit) en de heilige Bernadette Soubirous die in Nevers opgebaard ligt. Ja, die van de 18 visioenen van De Maagd Maria in Lourdes.

12 aug: “Frankrijk maakt zich op voor de 4e hittegolf. Zeer hoge temperaturen gaan gepaard met extreme droogte. De ergste droogte sinds het begin van de metingen in 1958, volgens Météo-France. In juli viel er minder dan 1 cm regen in heel Frankrijk waardoor het niveau van de grote rivieren historisch laag staat. In heel het land gelden inmiddels beperkingen voor het watergebruik.”

De waterinname van de kanalen wordt nijpend hier. Er is een vooraankondiging dat het gehele Canal Latéral à Loire tot aan Digoin (en nog meer) vanaf 21 augustus 19.00 uur voor langere tijd op slot gaat. Ruud en Ann weten een prachtige plek aan de rivier de Loire bij Decize, voor een barrage dus waarschijnlijk met voorlopig voldoende water, een treinstation, mooi uitzicht en fijn zwemwater. Dat is wel zo fijn voor Yfke en wij krijgen ook logees, uit Warten: Janine, Marijke en Willemijn. Bovendien is het een plek waar we indien nodig langere tijd kunnen vertoeven. Morgen vertrekken we van deze geweldige plek met de mooie platanen. Ons schip ligt inmiddels vol met bladeren. Het lijkt of de herfst al is begonnen.

Zondag 14 augustus 2022
Dag 138