Lauwersmeer (27 aug tm 13 sep)

31 augustus 2023 - Warten, Nederland

We beginnen maandags 27/8 op de werf 'Welgelegen' in Leeuwarden. De schade maar eens opnemen van een jaartje ondiepe kanalen in Frankrijk.

De schade valt mee. Een krasje en een deukje onder de waterlijn. De verf is erg dun. Na twee verse lagen een paar klinknagels oplassen liggen we donderdags weer in het water. We gaan op de plek van Frits Veldmeijer liggen aan de Westesingel in Leeuwarden.

Mijn moeder komt vrijdags met de trein aan. Ze vaart een paar daagjes mee. Zaterdag vertrekken we na de lunch en na een uurtje scharrelen leggen we aan bij Miedum. Er komen wel gelijk een paar straaljagers over. Wat een herrie.

Een dag later varen we door naar Dokkum. Er liggen aardig wat bootjes. Volgend weekend de admiraliteits dagen. We vinden een plekje voor de Woudpoortbrug.

Zondag breng ik met Ali een bezoek aan het streekmuseum. Een en al Bonifatius.

Maandag haal ik de auto op in Warten op de racefiets. We gaan daarna met de auto naar Moddergat en Aenjum.

Dinsdag breng ik Ali naar het station in  Leeuwarden. Als ik terug ben vertrekken we en varen naar het Lauwersmeer. Een eilandje met duindoorn.

Woensdag en donderdag is G druk in de weer met duindoorngelei en likeur. Ze zwemt ook het eilandje rond. Donderdag avond komt de Rosa met Claudia en Andrew langszij voor een glaasje wijn.

Vrijdag gaan we vroeg op pad naar Oostmahorn, daar zien we ook de Eestroom van Jan en Henriette. We bezetten samen de pier aan de noord en zuidkant. Soepsooi inkopen in Aenjum en aan de slag. De deelnemers lopen langzaam binnen. De Luctor langszij. 's Avonds een 'plons' korte film avond a/b Eestroom.

Na het palaver op zaterdag komen Frits en Jeroen aan boord. We gaan de startlijn uitleggen terhoogte van to VO16-B1. Een zwak windje helpt de deelnemers op pad. Het is een prachtige dag. G nog druk met de soepsooi voor vanavond. Om 16 uur is alles binnen en kan de stand worden opgemaakt. Terug in de haven langszij de Eestroom en de soepsooi met smerig buffet wordt klaar gezet op de Eestroom. Na de prijsuitreiking, eten en drinken.  Het was geweldig.

Zondag de rommel verder opruimen. Koffie drinken op de Eestroom met Jan en Henriette en Claudia en Andrew. Rond 13 uur gaan we los en gaan noord van Oostmahorn voor sputpaal.

Maandagochtend vertrekken we net na 9 uur. We scharrelen het Dokkumerdiep op en via de sluis bij Dokkumer nieuwe zijlen komen we op de Dokkumer Ee. We komen weer door Dokkum waar de rust is weer gekeerd, betalen bruggen en halverwege de middag leggen we aan voor de deur van de Grutte Pier brouwerij in Bartlehiem. Normaal de plek van de Eestroom maar die is vakantie houden. We maken een kort fietstochtje. Los van een speedboot die hard over de Ee langs komt liggen we er heerlijk rustig.

Dinsdag blijven we liggen. Ik breng met de racefiets ons autootje van Dokkum naar Warten. G gaat wandelen. Na het eten gaan we in Alttjerk kijken, Iko en Yfke zijn thuis, gezellig.

Woensdag de laatste 13 km naar Warten. We varen weer door Leeuwarden en via het Wartenster Wiid leggen we even voor 14 uur aan op onze plek.