Tenerife

27 februari 2024 - Puerto de la Cruz, Spanje

Dinsdag 27 februari.

Eerste etappe van Warten naar Hellevoetsluis. Auto naar Grou. Trein en metro en opgehaald door Marieke. Ze is wat laat want alles is opgebroken, zodat we een biertje doen in Het kleine café. Een stamkroeg vol oude Rotterdammers in een nieuw gebouw onder het metrostation.

Woensdag 28 februari.

We gaan samen met Marieke. Zij is regelmatig op Tenerife geweest met Ruud die nu een jaar geleden is overleden. Veel herinneringen voor haar. We worden door buurvrouw Liesbeth  afgezet op Zestienhoven. Na een vlucht van 4,5 uur met hele krappe zitplaatsen zijn we er.  Het duurt even voor we de huurauto hebben maar 2 uur na aankomst zijn we op pad. Na inchecken in het hotel gaan we op zoek naar een restaurantje. We vinden er één 100 % plant-based kitchen: Manipura.  Heerlijk.

Donderdag 29 februari.

Wandelingetje door de stad. Museum van moderne kunst. Afgesproken met Kees, (vriend van Marieke en beste vriend van Ruud) die op Tenerife woont, voor koffie. Met z'n drieën met de auto op pad naar la Orotava op zoek naar een oude schoenmaker. Heerlijke lunch en daarna binnendoor naar Icod naar een park waar de meer dan 1000 jaar oude drakenboom El Drago staat.

Vrijdag 1 maart. We beginnen weer met een wandeling in de stad. Naar de boulevard. Via het visserijmuseum. Tussen de buien door. De lunch halen we bij de SuperCor en nuttigen die in het parkje voor het hotel. De middag brengen we in ledigheid door. In de avond gaat M. Met K. uit eten en bijpraten. Wij gaan naar de pizzeria en kijken tv op de kamer.

Zaterdag 2 maart.

Eerste gang is naar een rommelmarkt bij de Anglicaanse kerk. Even zoeken naar een parkeerplek. De score is beperkt. De koffiestop erna is alleen bereikbaar via een smal weggetje. Passeren is lastig. Wel een pracht locatie. We melden ons rond 12:30 bij een Eco bananenplantage voor een heel interessante rondleiding. Na een lunch met Engelse pies (van de rommelmarkt) gaan we nog even langs het wijnmuseum voor een glaasje. Eind middag korte siësta op de hotelkamer. We sluiten de dag af met een diner bij de Indiër.

Zondag 3 maart. Een rit door parc rural d'Anaga in het noordoosten van Tenerife over slingerende bergweggetjes. Lunch in Benijo, een visrestaurantje. We hebben eerst een dorpje verder geprobeerd maar alle parking waren dicht. Na de lunch de berg over naar San Andres. Gezwommen bij een geel strand: Saharazand dat is aangevoerd. Alle andere stranden zijn zwart vanwege de lava. Kopje koffie en een wandelingetje door Santa Cruz. Grote ficussen met lucht wortels tot aan de grond. Om 17.30 terug in Puerto. M gaat eten met Kees. Wij scoren een poké bowl en kijken samen een filmpje op de mobiel.

Maandag 4 maart.

Rustdag? We doen 's ochtends een rondje Street Art door de stad langs allerlei muurschilderingen. Een SuperCor lunch in het park en in de middag zonder M naar de Lidl en de Hiper Dino: heleboel kruiden ingeslagen voor Canarische gerechten. Na een spelletje op het terras voor het hotel gaan we op zoek naar een restaurant. Het eerste tapasrestaurant heeft nauwelijks vega. Kombu een asian fusion heeft enkele vega voorgerechten en dit keer plek. Gister niet ondanks de lege tafeltjes. vroeg naar bed.

Dinsdag 5 maart

Vandaag met Kees de Teide op gereden. Een prachtige route over bochtige weggetjes door verbrande bossen, mist, onbegroeide lava velden tot boven de wolken. Onderweg weet Kees veel te vertellen over van alles mbt Tenerife. De lift is te druk schatten we in. Bij een kapelletje met zicht op de Teide hebben we wat as van Ruud uitgestrooid. Een plek waar hij regelmatig kwam. Via da andere kant van de berg weer naar de kust. In een lokaal restaurantje gegeten en daarna filerijdend naar Puerto. Na een korte rust gaan we de stad weer in op zoek naar een lichte maaltijd. Na wat rond lopen komen we bij Cucci een Italiaans restaurant verrassend gezellig en lekker.

Woensdag 6 maart.

Na het ontbijt gaan we naar een soort vlooienmarkt. Weinig soeps maar wel gezellig. Het volgende bezoek is aan een park met hagedissen. Redelijk tam zodat ze uit de hand eten. Terug bij het hotel lunch in het park. Zwemmen op het dakterras.

Donderdag 7 maart

Vandaag een autorit naar Masca. Een bergdorp bereikbaar via ontelbare haarspeldbochten en veel vergezichten. We dalen af naar Buenavista del norte waar we een terrasje pakken. De route naar Punto de Teno is alleen voor de bus of taxi open. We bezoeken de baden bij Garchico maar mogen daar niet in. Wel een leuk dorpje. Daarna siësta in het hotel. 's Avonds gaan we naar een flamenco voorstelling in een oud herenhuis. Bijzonder knap.

Vrijdag 8 maart. Een wandeling door de stad om bij een zwarte strandje te gaan zwemmen. Helaas is de toegang tot de zee afgezet met lint. De zee is erg ruw. Over de dam lopen we terug. Spannend want soms breekt een golf over de dam. Een lunch bestaande uit een taartje en naar het zwembad op het dakterras. Om 3 uur gaan we kijken hou Kees woont. 's Avonds gaan we met kees uit eten bij de Libanees. Inpakken en naar bed.

Zaterdag 9 maart. We ontbijten vroeg en na een rit van ruim een uur zijn we bij de autoverhuur. Alles is in orde en met de bus worden we naar de luchthaven gebracht. Mensen staan al in de rij voor de balie. Een uur later zijn we de laatste die inchecken. We worden op zijn Ikea's door de taxfree geleidt. En denken te laat te komen maar het boarden is nog niet begonnen. 5 uur later landen we op rotterdam. Door buurvrouw Liesbeth worden qe op Schiedam centraal afgezet waar we rijd hebben voor een hapje.

1. Ruud:
    14 maart 2024
    Toch nog maar even gekeken!!!
    Reizen is leuk…💪

Jouw reactie